مقالات

سیستم پنوماتیک چگونه کار می کند و چه مزایایی دارد؟

سیستم پنوماتیک چگونه کار می کند و چه مزایایی دارد؟

سیستم پنوماتیک در دنیای امروز کاربردهای بسیاری دارد و نامی آشنا در دنیایی صنایع و مکانیک می باشد. امروز می خواهیم در خصوص پنوماتیک صحبت کنیم و این مفهوم در علم مکانیک را بهتر بشناسیم.

پنوماتیک در میان مهندسین مکانیک نامی آشنا و پر کاربرد است. این روزها در اکثر صنایع و کارخانه ها از علم پنوماتیک برای تجهیزات و ابزار استفاده می شود.

در این مطلب به موارد زیر می پردازیم:

  • تعریف پنوماتیک
  • سیستم پنوماتیک چگونه کار می کند
  • اجزای سیستم پنوماتیک
  • مزایای سیستم پنوماتیک
  • جمع بندی

برای شروع نگاهی به تاریخچه پنوماتیک می‌اندازیم و بررسی می‌کنیم که ریشه ی آن کجاست؟

مروری بر تاریخچه ی پنوماتیک

پنوماتیک از کلمه ی پنوما که ریشه ی یونانی دارد به وجود آمده است. پنوما در زبان یونانی به معنای حرکت هوا است. اما جدا از مفهوم لغوی پنوماتیک، کاربرد مفهوم آن در علوم از ارزش بیشتری برخوردار است.

علم پنوماتیک بر پایه ی استفاده از هوا است. در پنوماتیک از هوای فشرده شده برای تولید کنترل و انتقال انرژی استفاده می‌شود.

پدر علم پنوماتیک تسیبیوس نام دارد و وی اولین رساله ی مربوط به پنوماتیک (نیوماتیک) را نوشته است. به مرور زمان در تاریخ و با آشنایی بیشتر مهندسین و صنعتگران مفهوم پنوماتیک، استفاده از این نیرو جهت انجام کارها گسترش یافت و در صنابع و کارخانه ها جایگاه خود را تثبیت کرد.

امروزه پنوماتیک از دید صاحبان علم، نیرویی ارزان قیمت و پاک و کم ریسک محسوب می شود. اکنون در صنایعی همچون، دندانپزشکی، داروسازی، پتروشیمی، فولاد، صنابع غذایی و… از فضار هوا برای تجهیزات و ابزارهای با دقت بالا استفاده می شود. حتی از پنوماتیک جهت خودکار کردن(اتوماتیک) برخی از کارها در تولیدات کارخانه ای استفاده می شود.

سیستم پونماتیک به چه سیستمی گفته می شود؟

سیستم پنوماتیک با جمع آوری و فشارت سازی هوا، نیرویی را ایجاد می‌کند و این نیرو را صرف انجام کارها در دستگاه های مختلف و تجهیزات می کند.

تصویر سیستم پنوماتیک

این سیستم از چندین بخش مجزا ساخته شده است، که نتیجه همکاری این چند بخش، سبب می‌شود تا کار سیستم به طور کامل و ایدئال انجام شود.

شباهت زیادی میان سیستم هیدرولیک و پنوماتیک وجود دارد. تفاوت اصلی میان این دو، ماده ای است که در آن ها استفاده می‌شود. در سیستم پنوماتیک فشار گاز رکن اصلی است و در سیستم هیدرولیک فشار مایعات رکن اصلی محسوب می‌شود.

سیستم پنوماتیک برای اینکه کار خود را انجام دهد لازم است تا گاز ها را جمع‌آوری کند. پس از اینکه گاز ها جمع آوری شد پیش از این که تحت فشار قرار بگیرد و نیرو ایجاد شود، فیلتری بر آن اعمال می‌شود، تا از هرگونه ذرات اضافه و گرد و غبار پاک شود.

پس از اینکه فیلتر هوا انجام شد، هوا تحت فشار قرار می گیرد و برای تغذیه مدار آماده می شود.

با تغذیه مدار، کار آماده ی انجام می شود و روند سیستم تکمیل می گردد.

سیستم پنوماتیک از چه بخش هایی تشکیل می شود؟

سیستم پنوماتیک همانند سیستم هیدرولیک است بخش های مختلفی تشکیل شده است و در آن چند بخش با کمک همدیگر کار ما را تکمیل می کند.

کمپرسور هوا

اولین بخش که جزو اساس سیستم های پنوماتیک است، کمپرسور هوا است. کمپسور هوا، هوای مورد نیاز سیستم را تولید می کند. این هوای تولید شده از اتمسفر جذب می شود و پس از فشرده سازی و فیلتر شدن، آماده ی ارسال به نقاط مختلف سیستم، که ممکن است سراسر کارخانه یا کارگاه صنعتی ما باشد ارسال می شود.

مخزن های جمع کننده

بخش دوم، مخزن های جمع کننده ی هوا هستند. این مخازن که اندازه های بزرگی هم دارند، هوای خشک و خنک را در خود ذخیره می کنند تا فشار لازم ابجاد شود و هوا، آماده ی ارسال باشد. این مخازن چون هوا را با فشار زیاد در خود نگهداری میکنند، سبب می شوند تا در طی این فرایند، دمای هوای ذخیره شده تغییر پیدا کند.

لوله های رابط

بخش بعدی لوله ها و رابط های مختص انتقال هوا در سیستم پنوماتیک هستند. این رابط ها سبب می شوند تا هوا با فشار و قدرت، به نواحی مورد نظر منتقل شود و ارتباط میان سیستم ایجاد شود.

پمپ های سیستم پنوماتیک

بخش چهارم پمپ ها هستند. پمپ پنوماتیک در انتقال هوا نقش دارد. و باعث افزایش فشار و هدایت هوا در سیستم می شود. این پمپ ها در ظاهر شاید به یک شکل عمل کنند، ولی در واقع مدل ها و ساختارهای متفاوتی دارند.

عملگرها در سیستم پنوماتیک

در سیستم پنوماتیک عملگردهایی وجود دارد که کار سیستم را تکمیل می کند و فرایند یک سیستم پنوماتیک را سرانجام می بخشد. عملگرها نیز نقش مهمی در این سیستم دارند که باد شروع کننده ی این چرخه است.

سیستم پنوماتیک در کجا استفاده می شود؟

سیستم پنوماتیک در فعالیت های اتوماتیک دستگاه ها، درب های خودکار همانند درب های قطار،گیره های مکانیکی، سیستم های تولیدی کارخانجات، ساختار اتومبیل ها و… استفاده می شود. موارد استفاده از این سیستم بسیار زیاد است، اما تنها متن، تعدادی از آن ها را نام بردیم تا با نقش آن ها در صنعت آشنا شوید.

سیستم پنوماتیک در خط تولید اتوماتیک

مزایای سیستم پنوماتیک

سیستم پنوماتیک مزایای زیادی دارد. در ادامه ما به تعدادی از مهم ترین ها می پردازیم. با ما همراه باشید.

مقاومت در برابر تغییرات محیط

سستم های پنوماتیک در برابر تغییرات محیط، مانند خوردگی، تغییر دما، گرد و غبار، رطوبت و… مقاوم تر است و نسبت به رقبای خود توانسته شایستگی بیشتری در این امر را نشان دهد. علت اصلی این موضوع استفاده از هواست و در واقع هوا است که مقاوم است.

طراحی پنوماتیک ساده است

طراحی ساده ی سیستم پنوماتیک یک امتیاز خوب محسوب می شود که پیچیدگی بسیاری از محدودیت ها را از بین برده

دقت بالا

سیستم پنوماتیک دقتی بالا دارد و می تواند کارها را با اصول خودشان با کیفیت خوبی انجام دهد.

عمر بالای قطعات

قطعات پنوماتیک عمر نسبتا بالایی دارند و می توانند به علت استفاده از هوا، کمتر در معرض تعمیر و.. قرار بگیرند.

جمع بندی

در این مطلب به مزایا، طرز کار و معرفی پنوماتیک پرداختیم در سایر مطالب می توانید برذای آشنایی بیشتر با دنیای پنوماتیک و هیدرولیک ما را دنبال کنید. شرکت کنترل باد با سابقه ی درخشان خود در زمینه ی تولید محصولات پنوماتیک و هیدرولیک، انتخابی امن برای خرید محصولات مورد نظر شما خواهد بود. شما می توانید نظرات خود را از طریق کادر دیدکاه با ما در میان بگذارید. از همراهی شما سپاس گزاریم.

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


4 − دو =