مقالات

سیستم هیدرولیک و هیدرولیک را بیشتر بشناسید!

سیستم هیدرولیک چیست

شاید کلمه ی هیدرولیک یا عبارت سیستم هیدرولیک را شنیده باشید. ما در این مطلب می خواهیم به شکل کلی به اطلاعاتی مفید و تعاریف مربوط به هیدرولیک و سیستم های هیدرولیک بپردازیم. ما را در ادامه دنبال کنید.

نیرو در زندگی بشر اهمیت بسیاری دارد. این موضوع از نگاه مهندسین چندین برابر اهمیت پیدا می کند. این روزها سر و کله ی سیستم ها و اختراعات و علوم متفاوتی پیدا شده است و در پیشرفت انسان در مسیر صنایع مختلف، نقش پررنگی را ایفا کرده است.

امروز می خواهیم در خصوص مفهوم هیدرولیک صحبت کنیم. هیدرولیک به چه معنا است و دقیقا چه کاربردی در سیستم ها و صنایع دارد؟ تاریخچه ی هیدرولیک چیست و چه مزایایی را نصیب ما می کند؟

مروری بر تاریخچه هیدرولیک

شاید برای بررسی این موضوع، بهتر باشد ورقی به تاریخچه ی هیدرولیک بزنیم و ببینیم چه شد که هیدرولیک در سیستم ها ورود کرد؟

در اولین قدم باید نام پاسکال را آورد. این دانشمند اصول اولیه ی علوم هیدرولیکی را بنا نهاد. استفاده از علوم هیدرولیک در جنگ جهانی اول، پررنگ شد و به مرور زمان با کشف روغن از نفت، نقش هیدرولیک از اوایل صده بیستم آنچنان مورد استقبال قرار گرفت که مردم تا به امروز بارها با انواعی از کاربردهای هیدرولیکی رو به رو شده اند.

هیدرولیک علمی بر پایه ی فشار مایعات است و اصول آن بر این مبنا ایجاد شده است. کلمه ی هیدرو از زبان یونانی به علم فیزیک راه پیدا کرده است. هیدرو در زبان یونانی، به معنای حرکت مایعات است.

هیدرولیک به معنای تولید، انتقال و کنترل نیرویی است که توسط سیالات ایجاد می شود. یک سیستم هیدرولیک با استفاده از سیالات، قدرت سیستم را ایجاد میکند. این نیرو می تواند در حین کار سیستم بیشتر شود و جهت حرکت نیز تغییر کند.

در واقع یک سیستم هیدرولیکی، با کمک فشار سیالات، خالق نیرو و قدرت است. معمولا اصلی ترین سیال انتخابی برای سیستم های هیدرولیکی، روغن است.

حال ببینیم این سیستم ها از چه چیزهایی تشکیل شده اند؟

هیدرولیک چیست

یک نمونه از سیستم هیدرولیک

اجزای اصلی سیستم هیدرولیک شامل چه چیزهایی است؟

حال باید ببینیم که سیستم های هیدرولیکی شامل چه اجزایی هستند تا بتوانند به خوبی عملمرد خود را ارائه دهند؟

  1. اولین جزء از سیستم های هیدرولیکی، مخزن است. مخزن سیستم های هیدرولیکی محل نگهداری مایع سیال ماست، که در این سیستم ها مورد استفاده قرار می گیرد.
  2. مورد بعدی، سیلندرها هستند. سیلندر با استفاده از نیروی روغن، تبدیلات را انجام می دهد و نیروی هیدرولیکی را به نیروی مکانیکی مبدل می کند.
  3. جزءبعدی، موتور ها هستند که وظیفه ی ایجاد حرکات دورانی سیستم را به عهده دارند.
  4. بخش دیگر سیستم های هیدرولیکی شامل پمپ های هیدرولیکی می شود. پمپ های هیدرولیکی جهت به کار انداختن سیالات مورد استفاده قرار می‌گیرند که خود این پمپ ها توسط الکتروموتورها و یا سایر محرک ها به کار انداخته می شوند.
  5. مورد بعدی در سیستم های هیدرولیکی، شیرهای کنترلگر هستند. این شیرها جهت حرکت سیالات و میزان فشار و جریان را کنترل و اعمال می کنند.

موارد بالا اجزای سیستم های هیدرولیکی هستند که ذکر کردیم و کارایی هر بخش را معرفی کردیم. در ادامه از مزایا و دیگر موضوعات مربوط به سیستم های هیدرولیکی میپردازیم.

اساس کار سیستم های هیدرولیک چگونه است؟

سیستم های هیدرولیک معمولاً طبق روال زیر کار خود را انجام می دهند. بر اساس اولویت و اصل اولیه،  مراحل کار سیستم های هیدرولیک در زیر طی چهار مرحله بیان شده است:

  1. برای شروع، فشار مکانیکی به کمک پمپ ها، تبدیل به فشار سیالات می‌شود.
  2. توسط لوله ها و رابط ها سیالات به نقاط مورد نظر در سیستم هیدرولیک ما می‌رسند.
  3. با شیرهای کنترل، فشار و جهت و میزان جریان سیالات اعمال می شود.
  4. پس از آن عملگرها وارد عمل می‌شوند و کار خود را انجام می دهند تا کار سیستم تکمیل شود.

شماتیک عملکرد سیستم هیدرولیک

این مراحل تنها به شکل کلی بیان شده است و اساس کار سیستم ها پیچیدگی خودش را داراست و شما می توانید با مطالعه ی جزئی تر دزر این خصوص اطلاعات گسترده تری را کسب نمایید.و مراحل بیشتر این روند را مطلع شوید.

چرا سیستم هیدرولیک انتخاب خوبی هستند؟

مزایای سیستم های هیدرولیکی شامل عناوین زبادی می باشد اما از اساسی ترین آن ها، می توان به موارد زیر اشاره کرد که تفاوت های مهم هیدرولیک را نمایان می کند.

  • دقت بالای سیستم های هیدرولیکی سبب می شود تا جایگزین های خود و رقبا را کنار بزنند.
  • سیستم های هیدرولیکی با وجود طراحی ساده تر نسبت به سیستم ها مشابه، همچنان نیروی و قدرت زیادی را پشتیبانی میکند. به عبارت دیگر در کارهایی که نیاز به قدرت و نیروی بالایی است، هیدرولیک می‌تواند انتخاب مناسبی باشد.
  • به علت اینکه سیستم های هیدرولیک از قطعات استاندارد و مناسب ساخته می‌شوند، تعویض تعمیر این قطعات چالش کمتری را به همراه دارد.
  • سیستم های هیدرولیک به علت ساختار اصولی، می‌توانند به راحتی آغاز به کار کنند و این استارت به صورت سریع و آسان است.
  • به علت وجود روغن در سیستم های هیدرولیک، عمر قطعات این سیستم بالاست، چون مداوم در حال روغن کاری هستند.
  • با وجود اندازه پمپهای سیستم هیدرولیک، نیرویی که تولید می شود زیاد است و می تواند کارایی سیستم هیدرولیک را در موارد پرقدرت بالا ببرد.
  • سیستم های هیدرولیک می‌توانند حرکت های خطی را تبدیل به حرکت های دورانی کنند و این کار به صورت بلعکس هم انجام دهند.

به جز موارد بالا، مزایای بیشتری هم برای سیستم های هیدرولیک وجود دارند‌. این سیستم ها علاوه بر مزایا شاید معایبی را هم به همراه داتشه باشند، اما مسلما با توجه به بازدهی و کارایی، میزان مزایا بر معایب پوشیده خواهد شد.

جنع بندی:

ما در این مطلب به عناوین مختلفی در خصوص سیستم های هیدرولیک و معنای کلمه هیدرولیک به شکل لغوی و در علم صنعت پرداختیم.

مبحث هیدرولیک بسیار گسترده است و موارد زیادی را پوشش می دهد. در مطالب بعدی به جزئیات بیشتری در خصوص هیدرولیک می پردازیم و اجزای آن را مفصل‌تر مورد بررسی قرار می دهیم.

اگر در خصوص هیدرولیک و مباحث آن، سوال و پرسشی برای شما ایجاد شده است می توانید آن را متخصصین ما به اشتراک بگذارید تا پاسخ خود را دریافت نمایید.

کنترل باد با توجه به سابقه درخشان خود در حوزه فروش و ارائه محصولات هیدرولیک، انتخابی مناسب است تا بتوانید خدمات و محصولات مورد نیاز خود در حوزه را تهیه نمایید. در مطالب بعدی ما را دنبال کنید.

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


7 + = نُه