مقالات

پرشر سوئیچ چیست؟

پرشر سوئیچ چیست؟

پرشر سوئیچ چیست

پرشر سوئچ یا کنترلر فشار جهت تنظیم فشار مخازن یا جلوگیری از افزایش فشار در محیطهای تحت فشار در صنعت کاربردفراوان دارد . معمولا پرشر سوئیچها به صورت مکانیکی و نظیر فشار سنجها با مکانیزمهای بوردون یا دیافراگم و بلوز در نقطه ست پوینت یا تنظیم یه رله را فعال نموده و با فرمان کنتاکت خود در خروجی

به عنوان یک کنترلر On و Off عمل میکند.در نمونه های دیجیتال و الکترونیکی به جای بوردن یا دیافراگم از استرین گیج استفاده و در خروجی معمولا از ترانزیستور به صورت PNP و یا NPN استفاده میگردد . در نمونه های پیشرفته تر خروجی ۴ تا ۲۰ میلی آمپر و نشاندهنده نیز دارند .
موارد مهم در انتخاب یک پرشر سوئیچ :

رنج کاری و نقطه تنظیم
حداکثر فشار قابل تحمل کنترلر فشار
قابلیت استفاده در محیطهای انفجاری و IP پرشر سوئچ
نحوه اتصال و کانکشن کنترلر فشار
دقت و تکرارپذیری کنترلر فشار

پرشر سوئیچ فشنگی

پرشر سوئیچ فشنگی پنوماتیک
انواع پرشر سوئیچ

هوا

معمولا در سیستم های پنوماتیک یا کمپرسورهای هوا استفاده می شود، از انواع سادۀ پرشر سوئیچ می باشد

گاز

نکتۀ مهم در این نوع پرشر سوئیچ ها آن است که تا جای ممکن در قسمت الکترونیکی آنها از جرقه زدن اجتناب شود زیرا از این دسته سوئیچ ها برای گازهای مشتعل استفاده می گردد

آب

بیشترین زمینۀ مصرف آن پمپ های آب هستند و خطوط آبرسانی، از انواع سادۀ پرشر سوئیچ به شمار می روند

بخار

خصوصیت اصلی این نوع سوئیچ ها تحمل دمای زیاد می باشد، همچنین این سوئیچ ها باید توانایی تحمل رطوبت را نیز داشته باشند.
ساختمان پرشر سوئيچ

معمولا پرشرسوئيچ ها يك ديافراگم پر از هوا دارند،وقتي فشارهوا داخل ديافراگم تغيير مي كند (توسط تماس سيال يا گاز و….با ديافراگم) صفحه ديافراگم تغيير شكل مي دهد و باعث حركت در فنر كاليبره شده متصل به آن می شود. كاليبره شدن فنر به معني تنظيم قبلي فنر در اندازه مورد نياز يعني همان رنج سوئيچ مي باشد.

فنر با اعمال فشار به عقب رانده شده و با برداشتن فشار به جاي خود باز مي گردد.اين حركت به كنتاكت الكتريكي پرشر سوئيچ منتقل شده و باعث عملكرد پرشر سوئيچ مي شود. فنر در رنجهاي مختلفي براي فشارهاي كم يا زياد تنظيم مي شود، بسته به رنج انتخابي اين فنر فشرده يا باز مي شود. بسته به نوع سيال يا گازي كه با ديافراگم تماس پيدا مي كند ديافراگم انواع مختلف دارد مثل پلاستیکی فلزي، فيبري و….

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


5 × = چهل