مقالات

شیرهای وکیوم چیست و چه کاربردی دارد؟

شیرهای وکیوم چیست و چه کاربردی دارد؟

شیرهای وکیوم نوعی شیر یک طرفه هستند که در صنایع مختلف شیمیایی، پالایشگاهی، نفتی، معدنی و … مورد استفاده قرار می گیرند. یک طرفه بودن به معنای جلوگیری از بازگشت هوا به داخل مخزن خلاء است. این تجهیزات بر خلاف شیرهای یک طرفه پنوماتیکی در فشارهای بسیار کم نیز عملکرد مناسبی دارند. این مقاله به بررسی این تجهیزات و انواع آنها اختصاص داده شده است. برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با این موضوع با ما تا پایان همراه باشید.

شیر الات صنعتی

 

شیرآلات صنعتی یکی از تجهیزات پرمصرف در صنایع مختلف بشمار می ‌روند؛ به ‌عنوان مثال می‌توان به صنایع شیمیایی، پتروشیمی، نیروگاهی، معدنی، فاضلاب، پمپ ‌ها، جک ‌های هیدرولیکی و … اشاره کرد. این تجهیزات وظیفه باز و بسته کردن مسیر عبور سیالات مختلف را به‌ صورت خودکار، نیمه خودکار و دستی بر  عهده دارند. برحسب عملکرد انواع مختلفی از این تجهیزات طراحی و تولید شده ‌است. شیرهای یک‌ طرفه، ایمن، قطع و وصل، کنترل‌ کننده و … از جمله این موارد به شمار می روند.

 

شیرآلات یک طرفه

شیرهای یک ‌طرفه نمونه ‌ای از پرمصرف ‌ترین شیرهای صنعتی هستند. دلیل نام‌ گذاری این شیرها به نحوه حرکت سیال مایع یا گازی در آنها بازمی گردد که تنها در یک‌ جهت است. در صورت برگشت سیال، مسدود شدن مسیر حرکتی رخ می ‌دهد. برحسب نحوه انجام این کار و مشخصات ظاهری، مدل های مختلفی برای شیرآلات یک ‌طرفه تعریف شده است. شیرهای یک طرفه پروانه ای، صفحه ای و توپی از رایج ترین این مدل ها هستند. از جهت دیگر این تجهیزات مواردی چون پنوماتیک یا شیرهای وکیوم و خلا ساز را شامل می شوند.

 

شیرهای وکیوم

شیر خلا ساز یا وکیوم هوای مکیده شده از مخزن یا لوله را به بیرون هدایت می ‌کند. این کار با استفاده از یک خروجی تعبیه ‌شده در این تجهیزات تحت عنوان اگزوز صورت می‌ گیرد. شیرهای خلا ساز جزء شیرهای وکیوم  یک ‌طرفه دسته ‌بندی می‌ شوند. یک‌ طرفه بودن به ‌معنای جلوگیری از ورود هوا به داخل مخزن است. به‌ همین ‌منظور تمامی روزنه ‌ها به‌ خوبی محافظت می‌ شوند. از دیگر ویژگی ‌های شیر خلأ ساز می ‌توان به فعالیت آنها در محدوده فشار خاص (بسیار کم) اشاره کرد. این در حالی است که شیرهای پنوماتیک در صورت بالا بودن فشار داخل مخزن شروع به کار می کنند. برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با ساختار شیر خلاساز بهتر است بدانید که از ۳ دهانه تشکیل ‌شده اند. به دهانه اگزوز (که کار هدایت هوای مکیده به بیرون را انجام می ‌دهد)، می توان دهانه مختص مکیدن هوا و ایجاد جریان تداخلی را نیز اضافه کرد. ابعاد این تجهیزات کوچک و معمولا دارای طول، عرض و ارتفاع 6، 5/3 و 2 سانتیمتری است. جنس آنها نیز از فولاد، استیل، آلومینیوم، برنز، برنج و چدن طراحی می شود.

 

 

شیرهای وکیوم

 

انواع شیرهای وکیوم

شیرهای خلا جزء اصلی و جدایی ‌ناپذیر یک سیستم خلأ بشمار می‌ رود. انواع مختلفی از این شیرها وجود دارد که به سه دسته عملیاتی (Operation)، بستن (Closing) و آب بندی (Sealing) تقسیم می‌ شوند. انتخاب شیر مناسب به کارکرد مورد نیاز از این تجهیزات بستگی دارد. شیر خلاء مناسب روی کوره یا محفظه خلاء قرار گرفته و هدایت جریان گاز به داخل ظرف خلاء را انجام می دهد. این شیرها به‌ صورت دستی، پنوماتیک، الکتروپنوماتیک، الکتریکی و الکترومغناطیسی فعال می‌ شوند. در خطوط شیر خلا نیز نصب کلیدهای فشار به منظور کنترل جریان صورت می گیرد. هدف از این کار تغییر فشار داخلی کوره مطابق با روند مورد نیاز است. البته این موضوع برای شیرآلات دستی صدق نمی کند.

 

شیر خلا مناسب چگونه انتخاب می شود؟

از جمله موضوعات مهم در زمینه انتخاب شیرهای وکیوم مناسب می ‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • توان
  • هزینه
  • اندازه
  • هندسه
  • طول عمر
  • فشار بخار
  • میزان نشت
  • محدوده خلا
  • قابلیت اطمینان
  • نصب و راه ‌اندازی
  • نحوه قطع نشت
  • سرعت عملیاتی
  • پیکربندی پورت
  • محدودیت‌های دمایی
  • مقاومت در برابر واکنش
  • ظرفیت و شرایط جریان

 

انواع متداول شیرهای خلا

متداول ترین شیرهای وکیوم شامل موارد زیر است:

 

شیرآلات پروانه ‌ای

شیرهای دریچه پروانه ‌ای در صورت بالا بودن فشار جریان بالادست نسبت‌ به پایین ‌دست باز می ‌شوند. عکس این موضوع یعنی بسته شدن در صورت بالا بودن فشار جریان برگشتی نیز وجود دارد. وزن و حجم کم و همچنین ساختمان فشرده از مزایای این شیرها است. به این موارد می‌ت وان پایین بودن هزینه‌ های نصب و تعمیر را نیز اضافه کرد.

 

شیرآلات پروانه ‌ای

شیرهای دریچه ‌ای

شیرهای وکیوم مدل دریچه ‌ای در مقایسه با نوع پروانه ای در شکل ظاهری تفاوت دارند. این تفاوت مربوط به دیسکی است که در بالای شیر تعبیر شده و متناسب با تغییر فشار سیال باز و بسته می ‌شود. افت فشار سیال بسته شدن این مسیر را در پی دارد. مزایای شیرهای پروانه ‌ای برای این‌ مورد نیز صادق است. اما این تجهیزات در موارد بالا بودن ضربان و سرعت سیال توصیه نمی ‌شود. زیرا دیسک تعبیه ‌شده مکرراً باز و بسته شده و به سایر بخش ‌ها آسیب می‌ زند.

 

شیرهای توپی

شیر های توپی در این مدل به جای دیسک یک کره در نشیمنگاه شیر قرار می گیرد. این کره بر مبنای اصل جاذبه عمل می کند. در صورت ایجاد جریان در زیر نشیمنگاه کره جابجا شده و سیال از اطراف آن عبور می کند. اما کره در صورت بازگشت جریان به دلیل نیروی جاذبه به نشیمنگاه چسبیده و از عبور آن جلوگیری می کند.

شیرآلات پروانه ‌ای

شیرهای پیستونی

در این مدل دیسک تعبیه شده در شیر با استفاده از فنر در محل محکم می شود. این بخش در صورت بالا بودن فشار در بالا دست فعال شده و اجازه عبور سیال را صادر می کند. در غیراینصورت از قبیل بازگشت جریان بسته شده و اجازه عبور به سیال را نمی دهد.

 

شیرهای دیافراگمی

در این مدل شیرهای وکیوم، بخشی انعطاف پذیر و لاستیکی (دیافراگم) در محل عبور سیال ایجاد می شود. در صورت روبه جلو بودن مسیر جریان این لایه به سمت جلو منحرف شده و مسیر عبور سیال را باز می کند. اما این لایه در صورت بازگشت سیال به حالت اولیه خود بازگشته و مسیر را می بندد.

 

سخن پایانی

ما در این مقاله به بررسی یکی از تجهیزات پرکاربرد در سیستم های خلا تحت عنوان شیرهای وکیوم یا خلاء ساز پرداختیم. بر حسب عملکرد و ویژگی های ظاهری انواع مختلفی از این تجهیزات در دسترس متقاضیان قرار دارد. از این رو پیش از خرید باید به کارکرد مورد نیاز از این تجهیزات توجه جدی شود. شما می توانید برای گرفتن مشاوره و خرید بهترین محصول در این زمینه از خدمات مجموعه «کنترل باد» استفاده کنید. همین حالا با ما تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


8 × = شانزده