مقالات

انواع شیلنگ و اتصالات

انواع شیلنگ و اتصالات

انواع شیلنگ و اتصالات جزو تجهیزات صنایع مکانیکی طبقه بندی می شوند. در صنعت، لوله ها اجزایی قابل تعویض هستند که به سیلندرهای توخالی سفت و سخت گفته می شود و اساساً از یک ماده جامد تشکیل شده اند. در عین حال “شیلنگ” به طور معمول انعطاف پذیرتر و قابل حمل تر از لوله است و بسته به نوع کاربرد و محیط حمل و نقل، از چندین لایه از مواد مختلف تشکیل می شود.

علاوه بر این، انتهای یک سمت شلنگ به طور معمول دارای اتصالات انتهایی (متصل و عمدتا دائمی) است که به عنوان انتهای اتصالات نامیده می شود. اتصالات شیلنگ، شیلنگ را به بخش های دیگر، تجهیزات یا سایر اجزا متصل می کنند. سیستم ها به طور معمول با مقاطع مستقیم که توسط اتصالات عمومی یا اتصالات مخصوص تشکیل شده اند، پیکربندی می شوند.

انواع شیلنگ و اتصالات

کاربرد انواع شیلنگ و اتصالات

اتصالات و مشخصات مواد آن، بسته به کاربرد آن ها متفاوت هستند. مشاوره با تامین کننده اتصالات معمولاً راهی عاقلانه برای بهینه سازی انتخاب انواع شیلنگ و اتصالات است. با این حال به طور کلی اتصالات شیلنگ مربوط به سیستم های هیدرولیک یا پنوماتیک است. تعریف این سیستم اولین قدم برای تعیین اتصالات مناسب برای شما است.

1.      کاربردهای هیدرولیکی

کاربردهای هیدرولیکی شامل انتقال مایعات مانند آب و سایر حلال های شیمیایی است. اتصالات هیدرولیکی باید کاملا آب بندی باشند که از نشت مایع جلوگیری کنند. همچنین انواع شلنگ و اتصالات هیدرولیکی اغلب باید در برابر زنگ زدگی یا انواع دیگر خوردگی شیمیایی مقاوم باشند.

2.      کاربردهای پنوماتیکی

کاربردهای پنوماتیکی انواع شیلنگ و اتصالات شامل انتقال گازها است. اتصالات پنوماتیک برای جلوگیری از نشت گاز باید کاملا آب بندش شده و بسیار محکم باشند. همچنین این نوع از اتصالات نیز باید در برابر خوردگی شیمیایی مقاوم باشند.

شیلنگ صنعتی

شیلنگ صنعتی چیزی فراتر از یک لوله تقویت شده انعطاف پذیر است. شیلنگ ها در قلب عملیات شما کاربرد دارند، به این معنی که توانایی تعویض یا تعمیر آن در حین عملیات وجود ندارد. انواع شیلنگ و اتصالات در کاربردهای مختلف از آب گرفته تا جوشکاری، نفت، شستشوی تحت فشار، استخراج از معادن، کار با مواد مهندسی و … مورد استفاده قرار می گیرند.

هر یک از اجزای سیستم شیلنگ تحت شرایط سخت محیطی باید مقاوم باشند تا مدت زمان خراب شدن آن ها به حداقل برسد.

انواع شیلنگ و اتصالات

انواع اتصالات شیلنگ

انواع اتصالات شیلنگ بر اساس نوع اتصال و عملکردی که دارند، دسته بندی می شوند.

A.      انواع اتصالات بر اساس نوع اتصال

انواع اتصالات از طریق روش های مختلف اتصال به شلنگ ها متصل می شوند که هرکدام مزایای خاص خود را دارند و شامل موارد زیر می باشند:

1.      اتصالات توپی شیلنگ ها

در این نوع اتصالات، قسمت خارجی به بخش داخلی (توپی) متصل می شود. بخش خارجی برای اتصال و قطع دو سر اتصالات جمع می شود. برخی از اتصالات توپی به عنوان اتصالات فشار عمل می کنند. این نوع اتصالات برای کاربردهایی که نیاز به قطع و وصل مکرر شیلنگ دارند، مناسب است.

2.      اتصالات خاردار شیلنگ ها

اتصالات خاردار، شیلنگ ها را از طریق یک لوله خاردار به دیگر قسمت ها متصل می کنند. از آنجا که این نوع اتصالات، آب بندی قوی ایجاد نمی کنند، برای کاربردهای کم فشار مناسب هستند.

3.      اتصالات قفل بادامک

اتصالات قفل دندانه ای با استفاده از زبانه هایی، شیلنگ را به سایر بخش ها متصل می کنند که پس از قرار گرفتن در گیرنده تا می شوند تا اتصالات را در جای خود قفل کنند. از این نوع اتصالات در بسیاری از کاربردهای شلنگ سنگین مانند شیلنگ آتش نشانی و پمپاژ فاضلاب استفاده می شود.

4.      اتصالات پیچشی

اتصالات پیچشی شامل قرار دادن شلنگ بر روی انتهای لوله ای و پیچ خوردن آن به کمک یک ابزار است. این اتصالات معمولاً برای ایجاد اتصالات محکم، به ابزارهای پیچ دار نیاز دارند.

5.      اتصالات فشاری

اتصالات فشاری با استفاده از مهره فشرده سازی و فرول برای جفت شدن دو شلنگ و فشرده سازی شیلنگ ساخته شده است. اتصالات فشرده سازی معمولاً برای کاربردهای لوله و لوله کشی استفاده می شود اما می تواند برای اتصال دو قسمت شلنگ یا اتصال شیلنگ به لوله نیز مورد استفاده قرار بگیرد.

6.      اتصالات مخروطی

اتصالات مخروطی شکل نوعی اتصالات فشاری هستند که از بدنه ای با انتهای مخروطی (شعله ور) تشکیل شده اند. از ابزارهای مخصوص این اتصالات برای نصب شیلنگ استفاده می شود تا شیلنگ به درستی در قسمت انتهایی این اتصالات قرار گیرد و آب بندی صحیحی ایجاد کند. اتصالات مخروطی بهترین اتصالات برای شیلنگ هایی هستند که فشار زیادی را تحمل می کنند. این مدل از انواع شیلنگ و اتصالات می تواند فشارهای بالاتر و طیف وسیعی از پارامترهای عملیاتی را نسبت به اتصالات استاندارد فشرده سازی کنترل کند.

7.      اتصالات انتهایی

اتصالات انتهایی سطوح خاصی را برای ایجاد اتصالات شیلنگ فراهم می کند:

  • انتهای گیره ای که اجازه می دهد شلنگ به قطعه اتصالات متصل شود.
  • انتهای ساده که اجازه می دهد شلنگ توسط چسب، لحیم کاری یا اشکال دیگر متصل شود.

8.      اتصالات فلنج

اتصالات فلنج پورت هایی با سطح شستشو هستند که عمود بر شلنگ متصل می شوند. این سطوح از طریق گیره ها، پیچ و مهره ها و یا جوشکاری متصل و آب بندی می شوند. اتصالات فلنجی در شلنگ اغلب به صورت جداگانه نصب می شوند.

9.      اتصالات رزوه دار

اتصالات رزوه دار یا پیچ دار شامل شیارهای توکار روی سطوح داخلی (مادگی) یا خارجی (نری) خود هستند که برای پذیرش اتصالات با شیار های همسان طراحی شده اند. شیار هایی که اتصال ساده ای ایجاد می کنند اما به خودی خود فاقد آب بندی هستند، رشته های مستقیم نامیده می شوند. شیار های مخروطی به گونه ای طراحی شده اند که آب بندی محکم گازها یا مایعات تحت فشار را فراهم می کنند. با افزودن یک پوشش یا نوار آب بندی (تفلون) می توان قابلیت اطمینان آب بندی شدن را بهبود بخشید.

همچنین برخی دیگر از این نوع اتصالات هستند که بسیار دقیق عمل می کنند. بدین معنا که آنها بدون نیاز به درزگیر اضافی آب بندی ایجاد می کنند. این اتصالات در مواردی که افزودن درزگیر می تواند باعث آلودگی یا خوردگی شود از اهمیت زیادی برخوردار است.

دقت کنید که اندازه شیار این نوع از اتصالات اندازه گیری می شود و بر اساس سایز داخل اتصالات شلنگ تنظیم می شود.

انواع شیلنگ و اتصالات

B.      انواع اتصالات براساس نوع عملکرد

امروزه انواع زیادی از اتصالات وجود دارند که به شیلنگ ها متصل می شوند و عملکردهای مختلفی را ارائه می دهند.

بیشتر انواع شیلنگ و اتصالات را می توان در یکی از 4 دسته زیر طبقه بندی نمود:

1.      اتصالاتی که طول شیلنگ را گسترش یا خاتمه می دهند

اتصالات Coupling: از طریق جوشکاری، لحیم کاری یا رزوه کاری دو شیلنگ را به یکدیگر متصل می کند.

اتصالات Union: کوپلینگ هایی هستند که بدون برش قطع می شوند. اتصال آنها به طور معمول رشته ای یا اتصال متصل به فشار است که امکان باز شدن راحت را فراهم می کند.

اتصالات  Cap: انتهای یک شلنگ را می پوشانند و از طریق جوش دادن یا رزوه ای روی انتهای نری متصل می شوند.

اتصالات Plug: انتهای یک شلنگ را می بندند و از طریق جوش دادن یا رشته ای به انتهای مادگی متصل می شوند.

2.      اتصالات اضافه یا تغییر جهت دهنده

اتصالات Elbow: جهت شلنگ را به زوایای مختلف تغییر می دهد. بیشترین زاویه ها 90 و 45 است اما زاویه 22.5 درجه نیز می سازد.

اتصالات Tee شکل : سه قطعه شیلنگ را در تقاطع T شکل به هم متصل می کند. این نوع اتصال اجازه می دهد تا جریان مایع ترکیب شده یا از هم جدا شود.

اتصالات Wye شکل: سه قطعه شلنگ را در تقاطع Y شکل متصل می کند. این نوع اتصالات جریان مایعات را به طور ناگهانی ترکیب یا از هم جدا می کنند.

اتصالات Cross یا صلیبی شکل: این اتصالات 4 طرفه، یک ورودی و سه خروجی یا بالعکس دارند. صلیب ها از ثبات کمتری برخوردار هستند و با تغییرات دما می توانند فشار زیادی را روی شلنگ ایجاد کنند.

3.      اتصالات شیلنگ های کوچکتر

اتصالات Reducer: شامل کلیه اتصالات بین دو یا چند شیلنگ در اندازه های مختلف است.

4.      اتصالات ارائه دهنده عملکردهای خاص

اتصالات  Nipple: این نوع از انواع شیلنگ و اتصالات اجازه می دهد تا دو اتصال جداگانه در هر انتها متصل شوند. مدل های استاندارد مستقیم بوده و شیار های نری در 2 انتهای آن ها قرار دارند.

اتصالات Valve: این نوع اتصالات یک شیر کنترل جریان نیز دارند.

انواع شیلنگ و اتصالات

مشخصات فنی

1.      سایز بندی

هنگامی که نوع اتصالات مورد نیاز مشخص شد، می توان به اساسی ترین جنبه اتصالات شیلنگ یعنی اندازه مناسب پرداخت. اندازه گیری مناسب برای انتخاب موفقیت آمیز اتصالات ضروری است. زیرا قطعات بزرگ یا کوچک کاملاً ناسازگار خواهند بود یا به طور نامناسبی آب بندی شده یا به هم متصل می شوند.

اندازه یك قطعه اتصال شیلنگ با قطر داخلی (ID) و قطر خارج (OD) اتصالات مربوطه را تعریف می کند كه با واحد اندازه گیری اینچ یا میلی متر) اندازه گیری می شود. قطر داخلی قطر قسمت خالی سیلندر را اندازه گیری می کند در حالی که قطر خارجی شامل ضخامت دیواره بیرونی شیلنگ است.

اتصالات شیلنگ در 3 اندازه بزرگ، کوچک و کوچک و بزرگ قرار می گیرند. این اندازه گیری ها به عرض لوله مرکزی قطر اشاره دارد و از نیم اینچ (0.53 اینچ) تا 50 میلی متر (2.01 اینچ) متفاوت است. قطرهای داخلی اتصالات شیلنگ صنعتی زیر معمولا بیشترین کاربرد را دارد:

  • 15 میلی متر
  • 19 میلی متر
  • 4 میلی متر

2.      عملکرد

از جمله مشخصات عملکردی که برای اتصالات از اهمیت بیشتری برخوردار است شامل فشار و دما می باشد.

  • دامنه فشار عملیاتی محدوده فشاری است که اتصالات در آن به خوبی کار می کنند. این محدوده معمولاً بر حسب پوند بر اینچ مربع (psi) اندازه گیری می شود. کارکردن در فشار بالاتر یا کمتر از این درجه بندی می تواند باعث خرابی اتصالات شود (یعنی شکستن، نشت، از بین رفتن آب بندی اتصالات).
  • محدوده دمای عملیاتی محدوده کاری دما یا درجه بندی دمایی است که در آن اتصالات به بهترین شکل ممکن کار می کنند. این محدوده برحسب درجه فارنهایت یا درجه سانتیگراد اندازه گیری می شود. عملکرد بالای یا پایین این رتبه بندی می تواند باعث خرابی اتصالات شود.

مواد

انواع شیلنگ و اتصالات با مواد مختلفی طراحی و تولید می شوند. انتخاب نوع آن به عواملی مانند قیمت، انعطاف پذیری، محیط مورد نظر، شرایط محیطی و درجه فشار مورد نیاز بستگی دارد. انتخاب مواد شامل انواع مختلف پلاستیک یا فلز است.

فلزات معمول عبارتند از:

1.      آلومینیوم

سبک و مقاوم در برابر خوردگی است. آلومینیوم معمولاً برای لوله کشی استفاده می شود و ماده اتصالی ترجیحی لوله آلومینیومی است. آلومینیوم به خودی خود مقاومت کششی کمی دارد و در صورت نیاز به مقاومت در برابر خوردگی بالا مورد استفاده قرار می گیرد. این ماده با روی، مس، سیلیکون، منگنز و یا فلزات دیگر آلیاژ می شود تا مقاومت و سختی آن بهبود پیدا کند.

2.      برنج

اتصالات از این جنس محکم، بادوام و مقاوم در برابر خوردگی هستند. این نوع اتصالات دارای شکل پذیری دمای بالا و هدایت خوبی هستند. برنج آلیاژی از مس و روی است و به دلیل قابلیت ماشین کاری و عملکرد عالی آن، متداول ترین فلز اتصالات است که در صنعت استفاده می شود. اتصالات برنجی می توانند پوشش های محافظتی یا تزئینی مختلفی داشته باشند که باید با پایان لوله مطابقت داشته باشد.

3.      فولاد

بادوام و مستحکم است و مقاومت بالایی در برابر گرما دارد. فولاد آلیاژی از آهن و کربن است. این فلز نیز معمولاً با فلزات دیگر آلیاژ می شود تا مقاومت آن در برابر خوردگی بهبود یابد. این ماده در هر دو کاربرد تجاری و صنعتی برای شیلنگ های آب، گازهای قابل اشتعال و سایر مایعات استفاده می شود. فولاد گالوانیزه برای مقاومت در برابر زنگ زدگی و خوردگی شیمیایی با روی پوشانده می شود. همچنین فولاد برای افزایش دوام و مقاومت با سطوح بالاتر کربن آلیاژ می شود.

4.      فولاد ضد زنگ

این فلز نیز که در انواع شیلنگ و اتصالات کاربرد زیادی دارد، نسبتاً قوی بوده و در برابر خوردگی و مواد شیمیایی مقاومت عالی دارد. فولاد ضد زنگ آلیاژی از فولاد است که حاوی بیش از 10.5 ch کروم است و مقاومت بسیار خوبی در برابر خوردگی در سیستم هایی که با مایعات و مواد تهاجمی سر و کار دارند، فراهم می کند.

پلاستیک های معمول شامل:

1.      فلورسین (PFA / PTFE / PVDF)

انواع شیلنگ و اتصالات فلورسین برای نیازهای دمایی 500 درجه فارنهایت (250 درجه سانتیگراد) استفاده می شود. این مواد، مقاومت شیمیایی و خواص دی الکتریک بسیار خوبی از خود نشان می دهند.

2.      پلی اتیلن (PE)

بهترین پلاستیک برای کاربردهای دمای گرم و سرد است. PE پلاستیکی خاکستری یا سیاه و نیمه انعطاف پذیر است. انواع شیلنگ و اتصالات پلی اتیلن معمولاً برای خطوط تأمین سیستم های بارانی و … استفاده می شوند.

3.      پلی پروپیلن (PP)

این ماده ترموپلاستیک است. انواع شیلنگ و اتصالات پلی پروپیلن جریان سرما، مقاومت دو محوری عالی و ویژگی های افزایش عملکرد را از خود نشان می دهند. این ماده شبیه PVC است اما به دلیل مقاومت در برابر اشعه ماورا بنفش، هوا و ازن می تواند در مصارف مختلف صنعتی در معرض این موارد به خوبی مورد استفاده قرار گیرد.

4.      پی وی سی (پلی وینیل کلراید)

پلاستیکی سفت و محکم است که دارای درجه بندی فشار مختلفی است اما در برابر سایش اشعه ماورا بنفش و هوازدگی محیط حساس است. انواع شیلنگ و اتصالات پی وی سی از طریق شیار یا جوشکاری حلال (چسب) به سایر بخش ها متصل می شوند. برنامه های استاندارد استفاده از این نوع اتصالات شامل تأمین آب سرد و زهکشی می باشد.

انواع شیلنگ و اتصالات

انواع شیلنگ و اتصالات در چه مواردی استفاده می شود؟

از انواع شیلنگ و اتصالات در هر زمان که به یک لوله خرطومی مقاوم نسبت به مایع، هوا یا حتی مواد جامد دانه ای متحرک مانند آرد، گندم یا شکر نیاز باشد، مورد استفاده قرار می گیرد.

نمونه های معمول استفاده از انواع شیلنگ و اتصالات شامل موارد زیر است:

  • پمپ ها
  • شیرآلات آشپزخانه
  • استفاده در فضای خارجی برای آبیاری فضای سبز و باغ ها
  • آب پاش
  • واشر فشار
  • اسلحه آب صنعتی
  • شیر آب
  • سیستم های گرمایش و تهویه هوا
  • سیستم های خنک کننده صنعتی
  • سیستم های انتقال جوهر در صنعت چاپ
  • انتقال انبوه ذرات دانه ای

خرید انواع شیلنگ و اتصالات

کنترل باد یک شرکت تامین کننده انواع تجهیزات صنایع مکانیکی شامل انواع تجهیزات هیدرولیکی و انواع تجهیزات پنوماتیکی می باشد. فعالیت های گسترده ما شامل تامین قطعات موردنیاز برای صنایع مختلف نفت، گاز، پتروشیمی و … است.

شما می توانید جهت خرید انواع شیلنگ و اتصالات و یا دیگر قطعات صنعتی موردنیاز خود با مشاورین ما از طریق راه های ارتباطی مختلف تماس برقرار نمایید.

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


5 − دو =