مقالات

همه آنچه که درباره قاپک وکیوم باید بدانید

همه آنچه که درباره قاپک وکیوم باید بدانید

قاپک یا ساکشن پد که به آن مکنده نیز گفته می شود، وسیله یا جسمی است که از فشار سیال منفی هوا یا آب برای چسبیدن به سطوح صاف یا منفذ دار استفاده می کند و خلا جزئی ایجاد می کند.

ساکشن پد ها همچون ویژگی های محیطی برخی از حیوانات مانند هشت پا و ماهی مرکب طراحی شده و برای اهداف بیشماری ساخته شده اند.

ساکشن مکشی است که وقتی می خواهید پوستری را روی پنجره شیشه ای آویزان کنید یا یک ورق لیوان بردارید، از آن استفاده می کنید. قاپک ها برای اتصال به هر سطح صاف و غیر متخلخل بسیار مناسب هستند و اگر به درستی استفاده شوند با نیروی زیادی به سطح مورد نظر می چسبند.

قاپک یا ساکشن پد ها که جزو تجهیزات پنوماتیک تقسیم بندی می شوند، اغلب از از لاستیک نرم ساخته شده و با استفاده از نیروی فشار هوا به یک سطح می چسبند.

تاریخچه ساکشن پد

ساکشن پد ها برای اولین بار در قرن سوم پیش از میلاد مسیح مورد استفاده قرار گرفته و در آن زمان از کدو ساخته شده بودند. در آن زمان از این وسیله برای مکش خون آلوده از اندام های داخلی مورد استفاده قرار می گرفتند. همچنین اعتقاد بر این است که اولین بار بقراط این روش را اختراع کرده است.

اولین حق ثبت اختراع قاپک یا ساکشن پد مدرن در طول دهه 1860 در ایالات متحده صادر شد. اختراع این وسیله در سال 1866 در صنعت عکاسی انجام شد که از آن برای گرفتن صفحات عکاسی بدون دست استفاده می شد.

ویژگی های یک قاپک خوب چیست؟

ساکشن پد برای کارکرد صحیح باید 3 معیار زیر را دارا باشد:

  • باید به شکل یک جام با مرکز مقعر و 2 سمت صاف باشد.
  • باید بتواند به یک سطح صاف و غیر متخلخل بچسبد .
  • از مواد غیرقابل نفوذ به هوا ساخته شده باشد.

قاپک یا ساکشن پد

ساکشن پد چگونه کار می کند؟

قاپک یا ساکشن پد از ماده الاستیک، انعطاف پذیر و دارای سطح منحنی ساخته شده است. هنگامی که مرکز قاپک (بخش مقعر) به یک سطح صاف و غیر متخلخل فشار داده می شود، حجم فضای بین قاپک و سطح صاف کاهش می یابد. این کاهش حجم باعث می شود هوا یا آب از بین ساکشن پد و سطح خارج شود. حفره ای که بین قاپک و سطح صاف ایجاد می شود، هوا و آب زیادی ندارد زیرا بیشتر مایع قبلاً از داخل قاپک خارج شده و باعث کمبود فشار شده است. این اختلاف فشار بین محیط خارجی ساکشن پد و حفره کم فشار داخل آن، باعث می شود که قاپک یا ساکشن پد به سطح بچسبد.

هنگامی که کاربر وارد کردن فشار فیزیکی به خارج ساکشن را متوقف می کند، ماده الاستیکی که قاپک از آن ساخته شده است، تمایل دارد تا دوباره به حالت اولیه خود بازگردد. مدت زمانی که می توان اثر مکش را حفظ کرد، عمدتا به مدت زمان نشت هوا یا آب به داخل حفره بین قاپک و سطح بستگی دارد. این فرآیند تا زمانی که فشار با جو اطراف یکسان شود، ادامه می یابد. درواقع مدت زمان مکش به میزان تخلخل و صافی سطح و خصوصیات لبه قاپک یا ساکشن پد بستگی دارد. اغلب جهت کمک به نگهداری بیشتر جسم توسط قاپک، از مقدار کمی روغن معدنی یا روغن نباتی استفاده می شود.

اساس کار قاپک یا ساکشن پد چیست؟

هنگامی که هوا مجبور به خارج شدن می شود، خلا ایجاد می شود. از آنجا که فشار اتمسفر همیشه سعی می کند خود را در هر فضایی یکسان کند، هوا به طور طبیعی هرگونه شکاف از دست رفته را پر می کند. این فشار به هوای خارج از ساکشن فشار وارد می کند. بنابراین از آن جایی که نمی تواند به سطح مکش بین ساکشن پد و سطح نفوذ کند، در عوض آن را در برابر قطعه مسطح مجبور به مکش می کند.

اگر هوا بتواند در زیر لبه های ساکشن مکش وارد شود، مکش بین سطح و قاپک از بین رفته و جسم می افتد. به همین دلیل است که یکی از ویژگی های اصلی قاپک یا ساکشن پد ها عدم نفوذپذیری به هوا می باشد.

ساکشن کاپ از چه ساخته شده است؟

امروزه انواع قاپک یا ساکشن پد از مواد مختلف همچون موارد زیر تولید می شوند:

  • سیلیکون (مناسب دمای بالا، وسایل نقلیه و بسته بندی مواد غذایی)
  • نیتریل (کارهای مختلف مکانیکی)
  • ویتون (صنعت چاپ و کاغذ)
  • وینیل (استفاده در خانه)
  • یورتان

قاپک یا ساکشن پد

کاربرد های اولیه قاپک وکیوم

ساکشن پد یا ساکش کاپ ها دارای چندین کاربرد تجاری و صنعتی هستند:

  • برای گرفتن و حرکت جسم غیر متخلخل به صورت عمودی یا افقی در کاربردهای صنعتی و رباتیک
  • برای جابجایی اشیا بزرگ و صاف مانند انواع شیشه ها و آینه ها، شیشه جلو اتومبیل، آجر های کفپوش و …
  • نگهداری وسایل یا اجسام جهت انجام کار بر روی آن. به طور مثال نگه داشتن شیشه برای صیقل دادن لبه آن
  • در کوهنوردی، مقیاس بندی سطوح خارجی ساختمان ها
  • برای چسباندن اشیا روی سطوح عمودی غیر منفذ دار مانند درب یخچال و دیوارهای کاشی کاری شده و … مورد استفاده قرار می گیرند.
  • نگه داشتن دوربین و یا سایر اجسام با ساکشن پد بر روی سطوح مورد نظر
  • در اسباب بازی هایی مانند دارت
  • در ابزار های مکش چاه (چاه باز کن)
  • بالا رفتن از ساختمان های بلند جهت نظافت نمای خارجی

کاربردهای مدرن قاپک یا ساکشن کاپ

1.      نصب پنجره جدید

شیشه ماده ای شکننده و اغلب تیز است. همچنین در حالت خیس می تواند بسیار لغزنده باشد. نصب کنندگان حرفه ای پنجره برای انجام کار خود از یک دستگاه بلند کننده با ساکشن پد استفاده می کنند. بسیاری از این دستگاه ها حتی یک نشانگر میزان از دست دادن خلا دارند تا احتمال سقوط و شکستن شیشه را به حداقل برسانند.

2.      جایگزینی شیشه جلو اتومبیل

بالابرهای شیشه ای برای انجام انواع کارهای مهم با ایمنی و کارآیی بالا از جمله تعویض شیشه جلو اتومبیل توسعه یافته اند. این بالابرهای شیشه ای به طور تخصصی برای بلند کردن شیشه جلو و بلند کردن سایر سطوح شیشه ای منحنی با ساکشن کاپ طراحی می شوند.

3.      تمیز کردن و نگهداری پنجره

برخی از ساختمان ها و برج های بلند را فقط می توان به کمک افراد آموزش دیده حرفه ای به کمک قرقره و طناب تمیز کرد. این افراد از دستگاه های مکش شیشه ای دستی برای تثبیت خود و کمک در انجام کار با کیفیت بالا استفاده می کنند.

4.      اتصال دوربین به وسایل نقلیه در حال حرکت

تا به حال فکر کرده اید که چگونه کارگردانان سینما موفق به دریافت عکس های هیجان انگیز در طی سکانس های اکشن می شوند؟

قاپک یا ساکشن پد های شیشه ای برای اتصال تجهیزات ویدئویی گران قیمت به وسایل نقلیه در حال حرکت نیز به کار می روند تا بتوانند تصاویری را ضبط کنند که گرفتن آنها با دست بسیار خطرناک است.

5.      چسباندن سایر وسایل به شیشه جلو

برخی از افراد از مکنده های شیشه ای برای اتصال موقت چراغ ها، رادیوها و سیستم های ناوبری به قایق ها، کامیون ها، هواپیماها و دیگر وسایل نقلیه استفاده می کنند.

6.      خطوط تولید

برداشتن مواد مسطح اغلب دشوار است، به ویژه هنگامی که روی هم قرار گرفته اند. برای حل این مشکل، امروزه معمولا هر خط تولید از قاپک یا ساکشن پد برای بلند کردن و انتقال مواد و وسایل صاف از یک مکان به مکان دیگر استفاده می کند. حتی خطوط تولید دستی نیز امروزه به خوبی توانسته اند از این ابزار برای جا به جایی ایمن و آسان مواد استفاده کنند.

7.      نصب آویز دیواری در حمام و اتاق خواب

استفاده از ساکشن پد ها برای آویز وسایل بسیار ساده و آسان است. این مکنده های شیشه ای به شما کمک می کنند تا بدون نیاز به سوراخ کردن دیوار ها، آویز های خود را به راحتی بر روی هر دیواری متصل کنید.

8.      ساخت آکواریوم

قاپک یا ساکشن پد های قابل تنظیم و موثر، در صنعت آکواریوم سازی، دو قطعه شیشه را به موقع در کنار هم قرار می دهند تا شیشه ها به خوبی محکم شوند.

9.      بلند کردن اجسام بزرگ و سنگین

اشیاء بزرگ مانند سنگ های گرانیت، یخچال و مبلمان اداری می توانند کابوسی برای جا به جایی و یا حرکت دادن باشند.  اغلب به چندین نفر و چندین دست اندرکار نیاز است تا یک جسم بزرگ جا به جا شود. بالابرهای مکنده دستی می توانند تا 125 کیلوگرم وزن را بلند کنند که به طور واضح افراد قادر به بلند کردن و حمل این وزن به تنهایی نیستند.

قاپک یا ساکشن پد

انواع قاپک وکیوم یا ساکشن پد شرکت کوال فرانسه

قاپک وکیوم یک لبه سری VPG کوال

مدل VPG قاپک یا ساکشن پد کوال فرانسه با قطر 1 تا 200 میلی متر در انواع جنس های سیلیکون، نیترول و Siton طراحی و تولید می شود. نیروی کششی این مدل از قاپک وکیوم چیزی حدود 65 درصد است.

ضریب ایمنی استاندارد این نوع از وکیوم ها 2 بوده و از آن ها می توان در صنایع صنایع آلومنیوم و فولاد، چوب و نئوپان، صنایع بسته ‌بندی، صنایع کارتن‌ سازی، صنایع پلاستیک و … استفاده نمود.

قاپک وکیوم دو لبه سری VSA کوال

از این مدل قاپک برند کوال می توان جهت جا به جایی بطری‌ های آلومنیومی، شیشه‌ های پلاستیکی و … استفاده نمود.

این ساکشن کاپ در قطرهای مختلف 5 تا 78 میلی متر با ضریب اطمینان 2 طراحی و تولید می شود.

قاپک وکیوم سری سه لبه VS کوال

مدل سه پله یا سه لبه قاپک یا ساکشن پد برند کوال فرانسه نیز در سایز های مختلف 5 تا 88 طراحی و تولید می شود. این مدل نیز با 3 جنس مختلف سیلیکون یا SL ، نیترول یا NBR و STN یا Siton ساخته می شود.

قاپک وکیوم سری VP سیلیکونی کوال

این مدل از انواع قاپک های کوال نیز از جنس سیلیکون طراحی می شود و در صنایع مختلف کاربرد دارد.

قاپک یا ساکشن پد

سخن آخر:

قاپک یا ساکشن پد ها اگرچه از نظر اندازه کوچک و از نظر کارایی ساده هستند اما یکی از بهترین ابزارهای ابداع شده بشر می باشند. فقط با کمی برنامه ریزی، می توانید هر فضایی را به کمک این ابزار مرتب کنید. این ابزار ساده علاوه بر قیمت مناسب و ارزان، کمک بزرگی در انواع فعالیت های روزمره بشر بوده است.

شرکت کنترل باد با متخصصین حرفه ای و با تجربه سال هاست که در زمینه تأمین تجهیزات هیدرولیک و پنوماتیک فعالیت دارد.  مجموعه ما تلاش می کند تا با فروش آنلاین محصولات و ارائه خدمات و راهکارهای مناسب، نقش مهمی در روند رو به رشد صنایع مختلف نفت، گاز، پتروشیمی و … داشته باشد. بنابراین جهت تامین انواع تجهیزات، مشاوره فنی، نصب و آموزش قطعات مورد نیاز خود می توانید از طریق راه های ارتباطی مختلف با ما در تماس باشید.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


2 × هشت =