مقالات

جک چهار میل پنوماتیک

جک چهار میل پنوماتیک

گسترش تکنولوژی و ساخت دستگاه های مکانیکی گسترده موجب شده که امروز انواع جک پنوماتیک یا سیلندر را بتوانید در این زمینه خریداری نمایید.

چجک چهار میل پنوماتیک به عنوان یکی از پرکاربردترین سیلندرهای پنوماتیک محسوب می ‌شود. استفاده از این جک برای انجام کارهای ساده، عادی و پیچیده می تواند کاربرد داشته باشد. همانگونه که می ‌دانید به سیلندر پنوماتیک و دستگاه های مکانیکی گفته می ‌شود که با استفاده از گاز فشرده می توانند عملکرد مناسبی داشته باشند.

تصویر جک چهار میل پنوماتیک
از سیلندر پنوماتیک جهت ایجاد حرکات خطی به شکل رفت و برگشت در ماشین آلات و صنایع مختلف استفاده می شود.

با توجه به اینکه جک یا سیلندر پنوماتیک دارای انواع مختلفی است و تحت استانداردهای گوناگون طراحی و تولید می ‌شود باید متناسب با نیاز خود اقدام به خرید جک نمایید. با ما در مجموعه کنترل باد همراه باشید تا اطلاعات کافی به شما در مورد جک چهار میل پنوماتیک ارائه دهیم.

نحوه عملکرد جک چهار میل پنوماتیک

عملکرد جک پنوماتیک چهار میل به گونه ‌ای است که می ‌تواند طیف گسترده ‌ای از نیازهای شما در طراحی های مکانیکی را پاسخگو باشد.

عملکرد مناسب این نوع جک به گونه ای است که امروزه در طراحی و ساخت انواع دستگاه های صنعتی، استفاده از این قطعه به عنوان وسیله ای حیاتی محسوب می شود.
اهمیت نوع عملکرد جک های پنوماتیک و هیدرولیک به شکلی است که جهت قانونمند کردن آن ها و تحلیل کاربردی این قطعات در شاخه های مهندسی، مبحثی به نام پنوماتیک و هیدرولیک وجود دارد.

برای عملکرد، جک چهار میل پنوماتیک مانند سایر محصولات این چنینی، عملکرد خود را با استفاده از ساختار سیلندر پیستونی انجام می دهد. همانگونه که می دانید جک های پنوماتیک دارای دو نوع یک طرفه و دوطرفه هستند.

جک چهار میل پنوماتیک نیز به مانند سایر جک های پنوماتیک از این دو روش استفاده می کند.
در جک چهار میل پنوماتیک یک طرفه یک قسمت از آن به فلز متصل بوده و یک سر آن پیستون قرار دارد. عملکرد این جک به گونه ‌ای است که با هدایت کردن پیستون به سمت دیگر، موجب ایجاد حرکت در این بخش می شود.
با این حال در جک پنوماتیک دو طرفه در هر دو سمت پیستون قرار می گیرد. یکی از جک های موجود در این نوع جک پنوماتیک جهت وارد کردن نیرو و حرکت برای هدایت پیستون و بخش دیگر جهت ضربه و برگشت استفاده می شود.

جک چهار میل پنوماتیک چگونه حرکت می کند؟

جک یا سیلندر پنوماتیک بر اساس فشار هوا عملکرد خود را انجام می دهد. این عمل که در واقع در تمام جک ها اتفاق می افتد به گونه ای است که هوای پرفشار، موجب به وجود آمدن سلسله اعمال کنترلی شده و این عمل به شکل کاملاً مرتب انجام می پذیرد. این عملکرد در دستگاه های مختلف انجام پذیر است.
نحوه قرار گرفتن جک پنوماتیکی در انتهای این کارها بوده، که با عبور هوای فشرده از این مسیر به جک پنوماتیک خواهد رسید. هنگامی که هوای فشرده به جک پنوماتیک می ‌رسد می توان حرکت های رفت و برگشتی را در سیلندر مشاهده کرد.

ساختار جک چهار میل به نام ماتیک

برخلاف عملکرد پیچیده ای که جک چهار میل دارد می توان گفت که از یک الگوی ساده تبعیت می کند.

این جک که به عنوان یک استوانه محکم فلزی شناخته می شود به گونه ای طراحی شده که یک میله فلزی به همراه دیسک طراحی شده، که دیسک از وسط آن عبور خواهد کرد.

برای آب بندی این دیسک نسبت به دیواره های داخلی سیلندر عمل می کنند. این دیسک که همان پیستون محسوب می شود با استفاده از فشار هوا حرکت کرده و به خوبی می تواند اشیا موجود را جابجا نماید.

تصویر انواع جک پنوماتیک

در طراحی جک چهار میل پنوماتیک به شکلی عمل شده که در بالا و پایین بدنه آن می توانید دو سوراخ مشاهده کنید.

این دو سوراخ یا دو درگاه جهت ورود و خروج هوا مورد استفاده قرار می گیرند. هنگامی که هوای ورودی به انتهای جک پنوماتیک چهار میل می‌ رسد موجب می ‌شود که فشار هوا، قطعه را تحت تاثیر قرار داده و موجب حرکت قطعه به سمت جلو شود. با این حال در طرف مقابل زمانی که فشار هوا درگاه خروجی را تحت تاثیر قرار دهد حرکت قطعات به سمت عقب خواهد بود.
برای بررسی عملکرد جک چهار میل باید بدانید هنگامی مطمئن می شوید که عملکرد درستی از جک دریافت می کنید که دو درگاه ورودی و خروجی تحت تاثیر فشار هوا به طور همزمان قرار نگرفته باشند. چنانچه دو بخش ورودی و خروجی به صورت همزمان تحت فشار هوا قرار گیرند نباید انتظار عملکرد درستی از جک پنوماتیک داشته باشید.

آشنایی با قطعات جک چهار میل پنوماتیک

برای آشنایی کامل با جک چهار میل پنوماتیک بهتر است با چند مشخصه و بخش از این نوع آشنا شوید.

به مانند سایر جک های پنوماتیک، سیلندر چهار میل نیز از مولفه ها و مشخصه هایی تشکیل می شود. هر چه شما اطلاعات بیشتری در مورد مشخصه ها و بخش های مختلف جک چهار میل در اختیار داشته باشید به هنگام خرید می توانید گزینه مناسب تر انتخاب نمایید.

کورس

هر سیلندر پنوماتیک دارای پیستون خواهد بود. پیستون نیز خود دارای مقداری به نام کورس می باشد. استفاده از این مشخصه در جک و سیلندر ۴ میل پنوماتیک، جهت نشان دادن میزان جابجایی تجهیزاتی است که به جک متصل شده اند.

در واقع برای تعریف کورس پیستون می ‌توان بیان کرد که به حد فاصل بین نخستین نقطه شفت سیلندر تا آخرین نقطه گفته می ‌شود. برای اندازه گیری این فاصله از میلی متر استفاده می شود.

قطر میل پیستون

یکی از مهمترین و کاربردی ترین مشخصه های که هنگام خرید هر سیلندر پنوماتیک باید آن را مد نظر قرار دهید قطر میل پیستون است.

با توجه به اینکه در حرکت های طولانی، میزان این قطر تاثیر مستقیم بر عملکرد جک پنوماتیک دارد، باید در انتخاب و خرید آن دقت کافی به خرج دهید. چنانچه گزینه ‌ای مناسب و متناسب با نیاز خود خریداری نکنید در هنگام حرکت ممکن است با شکستگی و خم شدن مواجه شوید.

به همین علت اکثر فعالان در این حوزه اهمیت بالایی برای قطر میل پیستون در نظر می‌ گیرند. میزان و اندازه قطر میل پیستون، قدرت سیلندر پنوماتیک را معین می کنند. سیلندرهای پنوماتیک که طول زیادی دارند باید به دقت جهت انتخاب و خرید قطر میل پیستون بررسی شوند.

 

تصویر ساختار جک پنوماتیکمقدار ضربه گیری

نحوه عملکرد سیلندرهای پنوماتیک تنها مختص به حرکت در یک مسیر نخواهد بود. با توجه به اینکه در پیستون همواره با عملیات جابجایی مواجه هستیم و همچنین ضربات ناشی از این جابجایی همواره به پیستون وارد خواهند شد.

چنانچه در طراحی و ساخت سیلندرهای پنوماتیک جهت جلوگیری از آسیب دیدن پیستون راهکاری در نظر گرفته نشود، می توان گفت که صفحه پیستون با مشکلاتی مواجه خواهد شد.

به همین علت جهت جلوگیری از این صدمات در ابتدا و انتهای جک، با استفاده از ضربه گیر می توان از آسیب های ناشی از حرکت پیستون جلوگیری کرد.

خرید جک چهار میل پنوماتیک

مجموعه ما در کنترل باد با بهره مندی از انواع تجهیزات پنوماتیک و هیدرولیک خدمات گسترده ای به شما ارائه می دهد. چنانچه قصد خرید این تجهیزات را دارید می توانید در محصولات ارائه شده توسط ما دیدن نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


نُه − 2 =