مقالات

جک کامپکت پنوماتیک

تصویر جک کامپکت پنوماتیک

همانطور که میدانید جک ها انواع مختلفی دارند که در انواع کارها با کاربری های متفاوت کاربرد دارند. جک کامپکت اتوماتیک یکی از انواع مختلف جک ها میباشد که به آن ها جک کامپکت پنوماتیک نیز میگویند.

جک کامپکت پنوماتیک به دو صورت مگنت دار و بدون مگنت در بازار وجود دارد. که در ادامه به تفاوت این دو نوع و معرفی اجمالی جک کامپکت پنوماتیک میپردازیم.

در واقع یکی از دلایلی که جک کامپکت اتوماتیک محبوبیت بسیاری در بین مردم دارد میتوان به فشرده یا همان کوچک بودن آن ها اشاره داشت که میتوان از آن ها در بسیاری از مکان ها که فضای کوچکی دارند به کار برد.

در ادامه علاوه بر آنکه به معرفی انواع مختلفی از جک های کامپکت اتوماتیک و تفاوت هریک خواهیم پرداخت، بلکه معیارهای قیمت گذاری و عوامل موثر در قیمت گذاری را نیز مورد بررسی قرار خواهیم داد. پس در ادامه همراه ما باشید.

تصویر جک کامپکت اتوماتیک

جک کامپکت پنوماتیک در چه مواردی کاربرد دارد؟

جک کامپکت اتوماتیک در بسیاری از صنایع و کارخانجات میتواند مورد استفاده قرار بگیرد اما به طور معمول در کارخانه هایی نظیر خطوط تولید خودرو، صنایع قوطی سازی، و البته مهم تر از همه در کارخانه هایی که فضای کوچکی دارند میتواند کاربرد داشته باشد.

 

جک کامپکت پنوماتیک از چه قسمت هایی تشکیل شده؟

جک کامپکت پنوماتیک متشکل از اجزاء و قسمت های مختلفی میباشد که برخی از این قسمت ها ثابت بود و برخی دیگر نیز بر اساس کاربردی که دارند متغیر میباشند که در ادامه به معرفی این اجزاء می پردازیم:
1- بدنه: بیرونی ترین قسمت تشکیل دهنده جک کامپکت اتوماتیک که از جنس پروفیل میباشد تا استحکام بیشتری داشته باشد. بدنه باید مستحکم باشد تا قطعات داخلی از صدمات بیرونی مصون بماند.
2- پیستون جک: این قطعه استوانه ای شکل میباشد که عملکرد آن در درون سیلندر یا همان جک کامپکت اتوماتیک به شکل رفت و برگشتی میباشد. این قطعه معمولا از جنس چدن یا آلومینیوم ساخته میشود.
3- پکینگ و اورینگ: پکینگ ها و اورینگ ها یکی از متداول ترین و اصلی ترین قطعات مورد استفاده در انواع صنایع می باشند که کاربرد درز بندی و آب بندی دارند.

تصویر و قیمت جک کامپکت اتوماتیک

جک کامپکت پنوماتیک یک طرفه

در این مدل از جک کامپکت پن.ماتیک، یک دریچه ورودی هوا و یک فنر در قسمت پشتی پیستون قرار گرفته که عملکرد آن به این صورت میباشد که با ورود هوا از طریق دریچه باعث حرکت پیستون میشود

که برای بازگشت پیستون به حالت و کورس اولیه می بایست دریچه ورودی هوا بسته شود تا فشاری که از طریق فنر وارد میشود، هوای داخل محفظه تخلیه و پیستون مجددا به حالت اولیه باز میگردد.

جک کامپکت پنوماتیک دو طرفه

جک کامپکت دو طرفه به دلیل این که در دو جهت مخالف قادر به انجام کار هستند به این نام شناخته میشوند.

در این مدل از جک ها به جای استفاده از فنر، ار شر برعکس کننده فشار هوا استفاده شده است. بدین ترتیب با ورود هوا از درچه به داخل محفظه، پیستون را به حرکت در می آورد و برای خروج هوا و بازگشت پیستون به حالت اولیه، شیر برعکس کننده جریان هوا شروع به کار میکند

و برای حرکت پیستون به سمت مخالف، ورود هوا از طریق درپوش بالایی موجود بر روی بدنه جک کامپکت پنوماتیک وارد محفظه شده و باعث به حرکت در آمدن پیستون میشود.

 

جک کامپکت پنوماتیک در چند نوع میباشند؟

جک های کامپکت در انواع مختلفی وجود دارند که هر کدام کاربرد های مختلفی را دارا میباشند. اما در اینجا قصد داریم تا شما را با چند نوع از پرکاربردترین جک ها آشنا کنیم.

• جک کامپکت پنوماتیک قلمی

این نوع از جک ها به دلیل ابعاد گردی که دارند به این نام شناخته میشوند. این نوع از جک ها قدرت زیادی ندارند و در صنایعی از جمله صنایع بسته بندی که فشار زیادی را به جک ها تحمیل نمی کنند کاربرد فراوان دارند.

جک کامپکت پنوماتیک قلمی در فضاهای کوچک نیز میتوانند کاربرد بسیار داشته باشند. این نوع از جک ها برند های مختلفی داشته و باید دقت کرد تا با کیفیت ترین نوع خریداری کرد.

 

تصویر جک کامپکت اتوماتیک قلمی
• جک کامپکت پنوماتیک دارای میل مخفی یا جک گوشواره ای

این نوع از جک ها دارای بدنه ای مستحکم و در ابعاد چهارگوش هستند. این سبک از بدنه در جک کامپکت پنوماتیک باعث میشود تا میله های موجود در کناره های جک نمایان نباشد.

به این مدل از جک ها به دلیل اینکه بر روی میله موجود برجستگی های وجود دارد، جک کامپکت گوشواره ای نیز گفته میشود. متریال ساخت و استحکام بدنه این جک ها از جک های مدل چهار میل با کیفیت تر و مستحکم تر میباشد.

• جک کامپکت پنوماتیک چهارمیل

این جک ها دارای مشخصه های بسیاری می باشند که این شاخص ها، میزان کورس یا همان شافت جک و قطر داخل جک میباشد که تفاوت هایی را در جک های کامپکت چهار میل بهمراه دارد.

جک کامپکت پنوماتیک چهار میل از چهار میله در کناره های خود بهره میبرد و دارای ابعادی چهارگوش می باشد که بر خلاف جک کامپکت اتوماتیک میل مخفی، چهار میله موجود در این مدل کاملا نمایان می باشد.

تصویر جک کامپکت اتوماتیک میله مخفی

جک کامپکت اتوماتیک میله مخفی

جک های کامپکت پنوماتیک در ابعاد و اندازه های مختلفی طراحی و تولید میشوند. از طرفی دیگر شرکت ها و کشورهای مختلفی اقدام به ساخت جک کامپکت پنوماتیک میکنند. به همین علت عوامل بسیاری در قیمت گذاری تاثیر میگذارند.

برای مثال جک های مگنتی و غیر مگنتی و یا جک هایی که به صورت یک طرفه یا دو طرفه هستند اشاره کرد که هر یک از مشخصه های گفته شده فقط بخشی از عواملی هستند که در قیمت گذاری تاثیر مستقیم دارند.

جک های کامپکت اتوماتیک در ابعاد و سایز های 12 تا 100 میلی متر ساخته میشوند که هر کدام میتوانند کورس یا همان شافت های مختلفی از 10 تا 200 میلی متر را داشته باشند که یکی دیگر از مشخصه های اصلی در قیمت گذاری جک های کامپکت پنوماتیک میباشند.

در پایان…

در پایان به این نتیجه میرسیم که جک کامپکت پنوماتیک در ابعاد و اندازه های مختلفی ساخته میشوند که هر کدام در قدرت و کاربرد های متفاوتی به عرصه تولید میرسند.

همانطور که گفته شد واژه کامپکت یک کلمه یونانی به معنای باد میباشد که به دلیل عملکرد این جک ها به واسطه فشار هوا یا همان باد نام گذاری شده اند.

برندها کشور سازنده، ابعاد و اندازه و مشخصه هایی از حمله میزان کورس جک ها و یا متریال های ساخت، ساختار بدنه، کاربرد و دیگر مشخصه تعیین کننده مستقیم قیمت جک های کامپکت می باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


× 8 = سی دو