مقالات

قیمت جک پنوماتیک و نحوه کارکرد آن

قیمت جک پنوماتیک در انواع مختلف

همانطور که میدانید قیمت جک پنوماتیک همانند دیگر قطعات سیلندری به نوع، جنس، برند و کشور تولید کننده آنها بستگی دارد. همانطور که از نام جک پنوماتیک پیداست این نام از زبان یونانی گرفته شده و به معنی هوا یا همان باد میباشد. قیمت جک پنوماتیک در بازار را تنها نوع و برند آن تعیین نمیکند بلکه قیمت ارز یکی دیگر از عواملی است که قیمت جک پنوماتیک را تعیین میکند.

 

قیمت جک پنوماتیکجک پنوماتیک چیست؟

به دسته ای از عملگرها که به وسیله فشار باد کار میکنند جک یا سیلندر پنوماتیک میگویند. همانطور که از نامش مشخص است این دسته از سیلندرها به وسیله هوای فشرده یا همان باد کار میکنند.

صنایع کاشی سازی، ماشین سازی، خودرو سازی، صنایع چوب، پرس و در خطوط تولید از تجهیزات پنوماتیک یا همان جک های پنوماتیک استفاده گوناگونی میشود که با توجه به نوع و اندازه و دیگر معیار ها قیمت جک پنوماتیک تعیین میشود.

 

قیمت جک پنوماتیک در انواع مختلف

همانطور که گفته شد قیمت جک پنوماتیک وابسته به انواع مختلف آن که در بازار وجود دارد میباشد. جک های پنوماتیک انواع مختلفی دارند که به شرح زیر میباشد:

  • سیلندر های نوع غیر خطی
  • سیلندرهای نوع خطی

 

نحوه کارکرد جک های پنوماتیک

همانطورکه گفته شد جک های پنوماتیک انواع مختلفی دارند که در دو دسته بندی خطی و غیر خطی قرار میگیرند که خود این دسته بندی دارای زیرمجموعه هایی هست که کاربرد و قیمت جک پنوماتیک را مشخص میکند؛ جهت آشنایی با این زیر مجموعه ها، در ادامه همراه ما باشید.

  • عوامل موثر در تعیین قیمت جک پنوماتیکسیلندر یا همان جک غیر خطی:

جک ها یا همان سیلندرهای غیر خطی همان سیلندر های دورانی هستند که در یک راستا قرار نمیگیرند. این نوع از جک ها متنوع ترین نوع سیلندرها میباشند که میتوان سیلندرهای شعاعی، دورانی، ایر موتورها، گریپرها و انواع مختلف دیگر را در این دسته بندی جای داد.

قیمت جک پنوماتیک غیر خطی را میتوان با مقدار توان و نیروی تولیدی این دستگاه مشخص کرد که در بروشور یا کاتالوگ شرکت های تولید کننده و یا بر روی پلاکی که بر روی سیلندرها تعبیه شده است نوشته میشود.

بنابراین با یکی دیگر از عوامل تاثیرگذار در قیمت جک پنوماتیک آشنا شدیم.

 

  • سیلندر یا همان جک خطی:

سیلندر یا همان جک هایی که حرکت چرخشی یا دورانی ندارند و در یک راستا و به صورت مستقیم کار میکنند را از نوع خطی می نامیم. به صورت کلی هر سیلندری که نحوه کارکرد آن به صورت چرخشی و یا دورانی نباشد را در دسته بندی سیلندر یا جک های خطی قرار میدهیم.

در این نوع از جک ها دیگر پلاک یا بروشوری برای نمایش مقدار توان تولیدی آن وجود ندارد؛ بنابراین برای تعیین مقدار توان و قیمت جک پنوماتیک میبایست از فرمول خاصی که در ادامه با آن آشنا میشویم، بهره ببریم تا مقدار توان تولیدی و قیمت جک پنوماتیک مشخص شود.

فرمول تعیین مقدار توان تولیدی به شرح زیر میباشد:

مقدار فشار کاری که میبایست جک های پنوماتیک انجام دهد ضرب در مقطع مساحت موجود در کف جک یا همان سیلندر را فرمول تعیین مقدار توان تولیدی در حالت معمول میگویند.

اما اگر سیلندر یا همان جک پنوماتیک دارای شافت باشد باید این نکته را در نظر بگیریم که مقدار توان تولیدی در کورس های برگشت قطع به یقین همیشه کم تر بوده و میبایست در جهت محاسبه دقیق مقدار توان تولیدی قطر شافت را از مقطع مساحت موجود کم کنیم. بنابراین قیمت جک پنوماتیک از نوع خطی را میبایست بعد از محاسبه مقدار توان انرژی تولیدی تعیین کرد.

در سیلندرهای پنوماتیکی یا همان بادی نیز انواع مختلفی را میتوان نام برد که از جمله آنها سیلندرهای دوطرفه، قلمی، تلسکوپی، کامپکت، پرس، ترمز دار، پرس و… میباشند و قیمت جک پنوماتیک در این دسته بندی نیز همانند دیگر سیلندرهای بادی موجود بر اساس مقدار توان تولیدی آن ها تعیین میشود.

قطعات داخلی سیلندرهای پنوماتیک

پکینگ ها و پیستون ها که به همراه اتصالات مربوط به هر کدام از سیلندرها در محفظه ای به نام پوسته یا همان بدنه قرار میگیرند که در مدل های خطی سیلندرهای پنوماتیک، دو مدل بدون مگنت و یا همراه با مگنت وجود دارد که از فروشگاه های معتبر قابل تهیه میباشد.

 

سیستم سیلندرهای پنوماتیک شامل چند بخش میشود:

سه قسمت تشکیل دهنده سیستم داخلی و عملکردی سیلندرهای بادی عبارتند از تولید کننده های هوای فشرده و در مرحله بعد توزیع و پخش کننده های هوای فشرده و در مرحله آخر نیز کنترل کننده ها و عملگر ها قرار دارند که مسبب تولید توان و کارکردن سیستم سیلندرهای پنوماتیک میشود.

سیستم سیلندرهای پنوماتیک اجزای دیگری هم دارند که میتوان پورت ها و درگاه های ورودی هوا، شیرهای برقی موجود بر روی سیلندرها که با برق شهری کار میکنند، متصل کننده های پنوماتیکی و سنسورهای موجود در قسمت های مختلف سیلندرهای پنوماتیک که جزء کنترل کننده ها به شمار میروند را نام برد.

قیمت جک پنوماتیک در انواع مختلفروش اصولی نگهداری جک های پنوماتیک

با توجه به این که قیمت جک پنوماتیک میتواند برای بسیاری از افراد مبلغ قابل توجهی باشد، بنابراین در جهت بهره وری بیشتر این سیلندرها و نیز مهم تر از همه افزایش طول عمر مفید جک های پنوماتیک، نحوه صحیح استفاده و نگهداری از این سیلندرها حائز اهمیت میباشد که در ادامه آن خواهیم پرداخت.

  • ذرات آلاینده موجود در هوا میتواند به درون سیلندرهای پنوماتیک نفوذ کند، بنابراین اگر از این سیلندرها استفاده کمی دارید و یا در طولانی مدت از این سیلندرها استفاده نمیکنید میبایست برای جلوگیری از نفوذ ذرات آلاینده به درون سیلندرها، درپوش های مخصوص هر سیلندر را در مبادی وردی آن تعبیه نمایید.
  • نباید به بدنه و یا شافت سیلندرهای بادی فشار وارد کنیم تا از خطرات احتمالی خرابی مصون بمانند.
  • فیلترهای موجود برای سیلندرهای بادی به میزان حساسیت جک ها بستگی داردکه مش بندی فیلترها برای سیلندرهایی که از حساسیت بالایی برخوردار نیستند به طور معمول 40 میکرون میباشد و با افزایش حساسیت سیلندرهای بادی، مقدار مش بندی فیلترها کم تر و یا به اصطلاح ریزتر میشود.
  • برای افزایش طول عمر مفید سیلندرهای بادی، تعیین قطر سیلندر یا همان جک های بادی بر پایه وزن باری که بر روی بدنه قرار دارد تعیین میشود که علاوه بر افزایش طول عمر، موجب عملکرد بهتر سیلندرهای بادی نیز میشود.

ما در این مقاله با نحوه تعیین قیمت جک پنوماتیک آشنا شدیم و نیز پی بردیم که چه عواملی میتواند در قیمت جک پنوماتیک تاثیر داشته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


1 + = هفت