مقالات

کاربردهای انواع پمپ و جک هیدرولیک در صنعت

پمپ

از پر کاربردترین تجهیزات در صنعت می توان به پمپ و جک هیدرولیک اشاره کرد. پمپ و جک هیدرولیکی دستگاه‌هایی هستند که کاربردهای بی‌شماری دارند که در این مقاله به آنها خواهیم پرداخت.

پمپ و جک هیدرولیک چیست؟

پمپ هیدرولیک (Hydraulic pump) وسیله‌ای است که به عنوان یکی از دو بخش اصلی محرک اولیه در یک سامانه هیدرولیک دبی ایجاد می‌نماید.

جک هیدرولیک (Hydraulic ram) به صورت دستگاهی استوانه شکل شامل یک سیلندر هیدرولیکی بوده که تنها در یک جهت کار انجام داده و از ظرفیت بالایی برخوردار است. در جک‌های هیدرولیک به جای پیستون از یک میله قطور که در انتهای آن شانه یا پله کوچکی قرار دارد استفاده می‌ گردد.

پمپ

همه چیز درباره ی پمپ هیدرولیک

پمپ و جک هیدرولیک از اهمیت و محبوبیت خاصی در بین صنایع مختلف برخوردار هستند. پمپ هیدرولیک قلب تپنده ی هر مدار هیدرولیکی محسوب می شود ؛ چنان که اگر از کار بیفتد اجزای دیگر سیستم نیز از کار کردن باز می ایستند.

مکانیسم پمپ هیدرولیک به گونه ای است که انرژی لازم برای سیستم هیدرولیک را تامین می کند. بر اساس نوع نیاز کاربر پمپ هیدرولیک به دو گروه جابجایی مثبت و جابجایی غیر مثبت تقسیم می شود.

گروه اول که برای مصارف صنعتی مناسب است ؛ به ازای هر دور چرخش محور پمپ ، مقدار مشخصی از مایع را به سیستم هیدرولیک ارسال کرده و توانایی غلبه بر فشار حاصل از بارهای مکانیکی سیستم و همچنین مقاومت ایجاد شده در برابر اصطکاک را دارد. از مزایای پمپ هیدرولیک با جابجایی مثبت می توان به موارد زیر اشاره کرد؛

  • ابعاد کوچک و فشرده
  • انعطاف پذیری بالا
  • امکان کار در فشارهای بالا
  • بازده حجمی بالا

پمپ

پمپ هیدرولیک های با قابلیت جابجایی غیرمثبت ، مناسب مصارف خانگی بوده و بیشتر برای انتقال اولیه سیال از نقطه ای به نقطه دیگر مورد استفاده قرار می گیرند. حداکثر ظرفیت فشاری آنها 300 پوند بر اینچ مربع است. این نوع پمپ ها در سه گروه محوری ، شعاعی و جریان مختلط قرار دارند. از پرکاربردترین نمونه های این نوع پمپ هیدرولیک می توان به پمپ گریز از مرکز و محوری اشاره کرد.

انواع پمپ هیدرولیک

  • پمپ هیدرولیک پیستونی (جابجایی ثابت با متغیر) شامل پمپ پیستونی محوری و پمپ پیستونی شعاعی
  • پمپ هیدرولیک پره ای شامل پمپ پره ای متعادل (فقط جابجایی مثبت) و پمپ پره ای نامتعادل
  • پمپ هیدرولیک دنده ای (جابجایی مثبت) شامل پمپ دنده داخلی ، پمپ دنده خارجی ، پمپ گوشواره ای ، پمپ ژیروتور و پمپ پیچی

همه چیز درباره ی جک هیدرولیک

پمپ و جک هیدرولیک دارای کارکرد خاصی هستند. در داخل جک هیدرولیک روغن وجود دارد که با فشار استوانه به آن نیرویی تولید شده که سبب می گردد که روغن تراکم ناپذیز به یک استوانه دیگر که بزرگ تر از استوانه قبلی است انتقال یابد. این روغن سیال با فشار خود به پیستون استوانه سبب حرکت دادن به جسم مورد نظر می گردد. این عملکرد در ماشین آلات صتعتی مانند جرثقیل مشهود است.

مکانیسم آن به این صورت است که آن فشاری که بر پیستون کوچک اعمال می شود دقیقا وارد پیستون بزرگ شده و موجب بالا رفتن اش می شود.

طرز کار جک هیدرولیک

پمپ و جک هیدرولیک در عین اینکه پیچیده به نظر می رسند ؛ اما طرز کار ساده ای دارند. سطح بالای جک هیدرولیک که جسم بر روی آن قرار می گیرد به نیروی بیشتری نسبت به سطح پایینی که روغن را حرکت می دهد نیاز دارد.

دسته جک در نقش اهرمی از نوع ثانویه کار افزایش نیروی محرک را انجام می دهد. این دسته جک نیرویی را وارد جک کرده که با ورودش به داخل جک نیروی آن افزایش می یابد. در حقیقت ، فشاری که به استوانه ها وارد می شود برابر نیرویی است که بر واحد سطح وارد می گردد. به بیانی دیگر ، به همان اندازه ای که روغن وارد می شود به همان میزان روغن خارج می گردد.

 

پمپکاربرد جک هیدرولیک

پمپ و جک هیدرولیک کاربردهای فراوانی در صنعت دارند. جک هیدرولیک بیشتر در ماشین های صنعتی کاربرد داشته و در بلند کردن و حرکت دادن ماشین آلات کشاورزی استفاده می گردد. امروزه از جک هیدرولیک علاوه بر ماشین های سنگین در خودروهای سواری نیز استفاده می شود. این جک در ماشین آلات معدنی و راهسازی ، لیفتراک ، بالابر ، کمپرسی‌ها ، جرثقیل‌ها و… نیز کاربرد دارد.

از دلایل محبوبیت جک هیدرولیک می توان به شکل و ساختار تقریبا ساده و در عین حال قدرت بسیار بالای آن اشاره کرد.

از پر کاربردترین انواع جک هیدرولیکی باید به جک های تلسکوپی اشاره کرد. دلیل این نام جک به خاطر مونتاژ تلسکوپی آن با روکش کروم است. استفاده از جک تلسکوپی مناسب مکان هایی است در عین داشتن فضای کم به جابجایی چند برابری نیاز داشته باشد. جک تلسکوپی نقش بزرگی را در بالابرهای هیدرولیک مانند آسانسورها ، ماشین‌ آلات تخلیه زباله و … ایفا می کند.

از انواع جک تلسکوپی می توان به جک های یک طرفه ، دو طرفه ، هم‌زمان و غیر هم‌زمان اشاره کرد. این جک به خاطر دقت در طراحی از جک های دیگر گران تر است.

سخن پایانی

امروزه پمپ و جک هیدرولیک به یکی از مهمترین وسایل صنعتی تبدیل شده اند. انتخاب و خرید انواع پمپ و جک هیدرولیک احتیاج به دانش و شناخت کافی از آنها دارد. بنابراین بهتر است در انتخاب و خرید دقت کرده و آنها را تنها از مراکز معتبر تهیه نمایید.

(فروشگاه کنترل باد) با داشتن کادری متخصص و مجرب ، با هدف تأمین تجهیزات صنایع مکانیکی اعم از هیدرولیک و پنوماتیک برای صنایع بزرگی مانند نفت ، گاز ، پتروشیمی با فروش آنلاین محصولات و همچنین با ارائه خدمات و راهکارهای مناسب در تأمین کالا و قطعات ، همگام با توسعه تکنولوژی روز دنیا پیش می رود ؛ به طوری که امروزه به عنوان تأمین کننده ی قطعات هیدرولیکی و پنوماتیکی و همچنین ابزار دقیق و سیستم کنترل به شمار می آید. برای هرگونه مشاوره ، سفارش و خرید می توانید به سایت www.Controlbad.ir مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


− 6 = هیچ