مقالات

شیر دستی هیدرولیک چیست؟

شیر دستی هیدرولیک

نقد و بررسی شیر دستی هیدرولیک :

شیر دستی هیدرولیک، در واقع یک دستگاه مکانیکی است که برای تنظیم جریان سیال داخل یک چرخه یا سیستم هیدرولیک استفاده می‌شود. می‌توان از این شیر برای بستن کامل یک خط، تغییر مسیر سیال تحت فشار و یا کنترل سطح جریان تا حد مشخص استفاده کرد. این شیر در طیف وسیعی از استایل‌ها طراحی می‌شود. می‌توان شیر هیدرولیک را به صورت دستی یا اتوماتیک (توسط اکچویتور فیزیکی، مکانیکی، پنوماتیک، هیدرولیکی یا الکتریکی) کنترل کرد. شیر هیدرولیک باید بتواند مقادیر زیادی از فشار سیال را تحمل کند، زیرا طبیعت بسیاری از سیستم‌های هیدرولیک این است که دارای فشار ۳۰۰۰psi و یا بالاتر از آن هستند. به همین دلیل آن‌ها اغلب از فولاد، آهن یا دیگر فلزاتی ساخته می‌شوند که می‌توانند تحت فشار بالا به طور مداوم کار کنند.

شیر دستی چیست؟

شیر دستی هیدرولیک

شیر دستی هیدرولیک

دلیل استفاده از انواع شیرها در جریان خط لوله، امکان کنترل جریان است. این کنترل می تواند به صورت قطع و وصل کامل جریان سیال و یا محدود کردن جریان سیال بگیرد.
برای این کار از شیرآلات متفاوت و سیستم های کنترلی متفاوتی می توان استفاده کرد. در این میان انواع مختلف شیرهای دستی، ساده ترین دستگاه هایی هستند که برای کنترل سیال می توان از آن ها استفاده کرد.
شیرهای دستی ساختمان ساده ای دارند. معمولا این شیرها از یک بدنه اصلی ساخته شده اند و زائده ای برای قطع و وصل جریان بر روی این بدنه اصلی سوار می شود. به گونه ای که بین محل ورود و خروج سیال خلل ایجاد کرده و مسیر جریان سیال را مسدود کند.
این زائده می تواند به شکل های متفاوتی طراحی شود. که سبب به وجود آمدن دسته های متفاوتی از شیرهای دستی مثل شیرهای توپی، پروانه ای، کشویی، هیدرولیکی و … می گردد.
عمل قطع و وصل جریان در این شیرها به وسیله اهرم و با یک حرکت نود درجه صورت می پذیرد. البته اهرم های گردشی نیز از انواع متداول اهرم در شیر دستی است.
اغلب از شیرهای دستی برای قطع و وصل کامل جریان سیال استفاده می شود و این شیرها قابلیت کنترل شدت جریان سیال را ندارند.

شیر دستی هیدرولیک

شیر دستی هیدرولیک

شیر دستی هیدرولیک

این مدل از شیرها به طور عموم به نسبت دیگر نمونه ها کارایی و پیچیدگی بیشتری دارند. و تنها به قطع و وصل کردن روند گردش مایع نمی پردازند بلکه جهت آن را نیز تعیین می کنند. دریچه های تغییر جهت با استفاده از اهرم دستی کار می کنند و به این وسیله جهت جریان سیال را تغییر دهند اهرم را شیر دستی هیدرولیک می توان به راحتی حتی در یک فشار بالا کار کرد. نمونه های موجود در بازار در 2 مدل عمده زیر هستند:
1. یک پارچه یا یک تکه
2. به صورت بلوک یا کوبلی
حال نحوه انتخاب در فروش شیر دستی هیدرولیک چگونه است؟ شما می بایست برای انتخاب خود ابعاد دستگاه را در نظر داشته باشید. برای سیستم های مختلف در ابعاد گوناگون همگی مدل خاصی موجود است.

شیر دستی هیدرولیک قابل کوپل

این نمونه قابلیت اتصال به دیگر نمونه ها را به خوبی دارد. فشار در نظر گرفته شده برای این مدل یک میانگین حداقلی و رو به بالا است. نمونه کوپلی در فشار های بالا به خوبی جواب می دهد. همچنین قابلیت اضافه کردن قابلیت های دیگر به شیر بالا است. این ابزار بر روی ماشین های سنگین که برای ساخت راه و … استفاده می شود نیز قابلیت اتصال و استفاده دارد.
تعداد دسته های آن بسته به نیاز تا دوازده دسته هم می رسد.

شیر دستی هیدرولیک یک تکه

این شیر تنها یک دسته دارد یا به عبارت دیگر یک پارچه است. دسته آن که فرمان هم خوانده می شود قابل تنظیم در 2 حالت فنر که قابل انعطاف است و حالت قفل که ثابت می شود،است.
اندازه این قطعه بسته به دهانه سیستم شما در اندازه های مختلف بستگی دارد. اندازه حجم قابل حمل برای شیر دستی یک اندازه مشخص نیست و بنا بر نیاز سیستم شما در اشکال متعدد به بازار عرضه می شود. معادل هر میزان جریان در بازار محصول مناسب وجود دارد. برای آنکه سیگنال ها در این شیر دستی تک دسته و سایر مدل ها تنظیم شود، به وسیله یک رابط به نام اینترفیس صورت می گیرد. سوال اینجاست که جای قرار گرفتن اینترفیس در کدام پارت از شیر قرار می گیرد؟
پاسخ برای محل جایگیری آن مابین قسمت کنترل کننده توان و قسمت سیگنال است.

ویژگی های شیر دستی یک پارچه

شیر دستی هیدرولیک

شیر دستی هیدرولیک

از دیگر خصوصیات شیر تک دسته این است که در یک فشار مشخصی تنظیم شده اند. برخی از آن ها نیز این امکان را دارند که شما در یک محدوده معین برای آن ها این میزان را مشخص نمایید. اندازه های متفاوتی از این مدل از شیر در بازار موجود است که بر اساس خواسته دستگاه قابل تهیه است.
بعد از اینکه کاربرد شیر دستی در صنعت افزایش پیدا کرد، خصوصیات زیادی را به آن نسبت داده اند، برای مثال آن را مجهز به فشار شکن کردند، فشار آن را قابل تنظیم قرار دادند و در مدل های سوپاپ دار و بدون سوپاپ در بازار عرضه شد. افراد در خرید شیر دستی می توانند نوع فشارشکن از نوع پیلوت دار و غیره را مشخص نمایند و بر اساس احتیاج سامانه خود تصمیم گیری نهایی کنند.

تفاوت شیر دستی قابل کوپل و یک پارچه چیست ؟

آن دسته از شیر هایی که با یک فرمان در بازار عرضه می شوند نوع ساده تری هستند که تنها عمل قطع و وصل جریان را برای یک مسیر انجام می دهند . آن هایی که با تعداد بالایی از دسته تولید می شوند بسیار انعطاف پذیر تر هستند . در شیر دستی یک پارچه اهرم دستی شافت خارج از مرکز را کنترل می کند که پیستون را برای باز یا بسته شدن شیر کنترل می کند. این عمل از طریق اهرم دستی با هم مرکز شدن خودکار در موقعیت خنثی یا با یک خروچی انجام می شود. شیر های قابل کوپل با تعداد بالای دسته مجهز به قسمت کنترل داخل بدنه شیر ،برای اطمینان از عدم برگشت روغن هیدرولیک است. و در برخی از آن ها مجهز به تنظیم فشار کار سیستم هیدرولیک است.

نحوه انتخاب شیر دستی هیدرولیک

نحوه انتخاب شیر دستی هیدرولیک به این صورت است که ابتدا باید مقدار جریان خروجی در سیستم هیدرولیک تعیین گردد. چرا که دبی پمپ و جریان سیستم هیدرولیک عامل تعیین کننده در انتخاب نوع شیر دستی هیدرولیک می باشد.
علاوه بر دبی، فشار لحظه ای یا فشار دائم کار سیستم که بالاترین فشار کارکرد سیستم هیدرولیک می باشد نیز بسیار با اهمیت می باشد، با توجه به این پارامتر ها می توان شیر دستی هیدرولیک مورد نیاز برای سیستم را انتخاب کرد. علاوه بر این موارد این نکته حائز اهمیت می باشد که برخی از شیر های دستی هیدرولیک تنها قابلیت قطع و وصل جریان دارا می باشند و نمی توانند جریان روغن را تغییر دهند.

شیر دستی هیدرولیک

شیر دستی هیدرولیک

کاربرد شیر دستی هیدرولیک

شیر هیدرولیک دستی در صنعت به وفور استفاده می شود که از جمله آن می توان به موارد زیر اشاره کرد:
• ماشین های کشاورزی و تراکتور ها
• ماشین های راهسازی
• کشتی ها
• دستگاه های پرس هیدرولیک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


سه × 2 =