مقالات

انواع تجهیزات هیدرولیکی

انواع تجهیزات هیدرولیکی

انواع تجهیزات هیدرولیکی

تجهیزات های هیدرولیکی به تجهیزاتی گفته می شود که از تغییرات فشار برای کنترل نحوه حرکت مایعات در ماشین آلات مانند ابزار یا اجزای مکانیکی متحرک مانند چرخ دنده استفاده می کنند. روشهای مختلفی برای طبقه بندی تجهیزات هیدرولیکی از طریق ابزارهای مختلف استفاده می شود که از نیروی سیال تحت فشار زیاد برای بلند کردن یا پشتیبانی از بار وجود دارد.هرکدام از تجهیزات هیدرولیکی ، صرف نظر از طرح و هدف آن ، مایعات را از مخزن از طریق پمپ به شیر کنترل متصل میکند. با این کار انرژی مکانیکی به انرژی هیدرولیکی تبدیل می شود. تجهیزات هیدرولیکی را می توان با توجه به هدف و عملکرد خود به کلاس های هیدرولیک صنعتی ، هیدرولیک متحرک و هیدرولیک هواپیما و همچنین به تجهیزات هیدرولیکی جابجایی ثابت و تجهیزات هیدرولیکی جابجایی متغیر طبقه بندی کرد.انواع پمپ ها پمپ های دنده داخلی ، پمپ دنده خارجی و پمپ پیچ (که پمپ جابجایی ثابت هستند) و پمپ هیدرولیک محور خم شده ، پمپ پیستون محوری ، پمپ پیستون شعاعی و پمپ پره دوار (که پمپ جابجایی متغیر هستند) هستند.

انواع مختلف تجهیزات های هیدرولیک

اجزای کلی تجهیزات هیدرولیکی شامل جریان مایعات از دریچه به محرک سیستم هیدرولیک است. در انتهای بالای سیلندر محرک یک پیستون قرار دارد. فشار زیاد پیستون را به سمت پایین سوق می دهد و مایعات را از قسمت پایینی پیستون خارج می کند قبل از اینکه آن را از طریق شیر انتخابی به مخزن برگرداند ، در صورت نیاز چرخه ادامه می یابد.

انواع تجهیزات ثابت جا به جایی هیدرولیکی

به تجهیزاتی گفته می شود که در آنها میزان جابجایی پمپ را نمی توان تغییر داد. در عوض ، می توانید سرعت درایوی را که پمپ استفاده می کند تغییر دهید. پمپ های دنده ای از ساده ترین و متداول ترین پمپ های امروزی مورد استفاده هستند و در این گروه قرار می گیرند. پمپ های اسکرو نیز در این گروه قرار می گیرند. تجهیزات هیدرولیکی را می توان به عنوان حلقه باز یا حلقه بسته نیز دسته بندی کرد. وقتی مایعات هیدرولیکی بدون وارد شدن به مخزن به طور مداوم بین پمپ و موتور جریان می یابند ، می توانید سیستم را “بسته” نام برد. در موارد دیگر ، وقتی مایع سیلندر ابتدا وارد مخزن و سپس ورودی پمپ می شود ، سیستم “باز” است. تجهیزات هیدرولیکی حلقه باز به طور معمول می توانند با تولید گرمای کمتر عملکرد بهتری داشته باشند و تجهیزات هیدرولیکی حلقه بسته پاسخ دقیق تری از اجزا با مخزن پمپ دارند.

پمپ های دنده داخلی هیدرولیکی

انواع تجهیزات هیدرولیکی پمپ های دنده داخلی از یک دنده داخلی به پمپ و یک دنده خارجی استفاده می کنند که متناسب با طیف وسیعی از کاربردها است. آنها به طور کلی با مایعات نازک مانند حلالها و روغن سوخت استفاده می شوند ، اما همچنین می توانند مایعات غلیظ مانند آسفالت را پمپ کنند. آنها می توانند طیف وسیعی از ضخامت های مایع و دامنه وسیعی از دما را کنترل کنند. این پمپ ها فقط دارای دو قسمت متحرک هستند (روتور چرخ دنده بزرگ خارجی  و دور موتور کوچکتر) و می توانند در دو جهت جلو و عقب کار کنند. این باعث می شود که آنها مقرون به صرفه بوده و نگهداری آنها آسان باشد. با وجود مزایا ، این پمپ ها معمولاً فقط با سرعت متوسط و با محدودیت فشار کار می کنند. نسخه دنده داخلی و دنده خارجی نمونه هایی از این موارد هستند. پمپ های دنده داخلی با مراحل زیر کار می کنند:

  1. درگاه مکش بین دندانهای روتور اجازه می دهد تا مایع به داخل آن جریان یابد. چرخ دنده ها می چرخند و مایع از آن عبور می کند.
  2. شکل هلال پمپ ، مایع را تقسیم می کند و ناحیه بین درگاه های مکش و تخلیه را تقسیم می کند.
  3. هنگامی که سر پمپ تقریباً کاملاً پر از آب شود ، چرخ دنده ها درهم تنیده و روتور جیب های قفل شده ای برای مایع ایجاد می کنند تا حجم آن تحت کنترل باشد.
  4. روتور و چرخ دنده ها درهم تنیده با هم مشبك می شوند تا درزگیری بین درگاه تخلیه و مكش ایجاد شود تا مایع در مرحله تخلیه خارج شود.

پمپ های دنده ای داخلی در اهداف بی شماری برای روغن روانکاری و روغن های سوختی استفاده می شود. از آنها در تولید پلیمرها ، الکل ها ، حلال ها ، آسفالت ، تار و کف پلی اورتان استفاده می شود.

پمپ های دنده خارجی هیدرولیکی

از طرف دیگر ، پمپ های دنده خارجی از دو چرخ دنده خارجی استفاده می کنند و به طور معمول برای روغن کاری در ماشین آلات ، در واحدهای انتقال قدرت مایع و به عنوان پمپ روغن در موتورها استفاده می شوند. آنها می توانند از یک مجموعه دنده یا دو مجموعه دنده استفاده کنند و در چرخ دنده های خار ، مارپیچ و استخوان شاه ماهی یافت می شوند. آرایش مارپیچ و استخوان شاه ماهی باعث می شود مایعات روانتر از چرخ دنده باشند. پمپ های دنده ای خارجی می توانند در فشارهای بالا کار کنند زیرا در هر دو طرف چرخ دنده ها دارای تحمل نزدیک و پشتیبانی از شافت هستند. این ترتیب دنده خارجی به پمپ اجازه می دهد تا مکش در ورودی ایجاد کند تا از نشت مایعات از طرف تخلیه مایع محافظت کند. این خصوصیات همچنین پمپ های دنده ای خارجی را به گزینه ای مناسب برای انتقال دقیق مایعات و ایجاد پلیمرها ، سوخت ها و مواد افزودنی شیمیایی تبدیل می کند. پمپ های دنده خارجی با مراحل زیر کار می کنند:

  1. با بیرون آمدن دو چرخ دنده یا دو جفت چرخ دنده از یک طرف پمپ ، حجم پمپ به داخل پمپ منبسط می شود.
  2. مایعات از درون پمپ عبور می کند. دنده های دنده ای مایع را به دام می اندازند در حالی که چرخ دنده ها در برابر محفظه پمپ می چرخند.
  3. به عنوان بخشی از مرحله تخلیه ، مایع از ورودی به سمت خروج حرکت می کند.
  4. دندان های چرخ دنده ها برای کاهش حجم و دفع مایع از داخل ، با یکدیگر قفل می شوند.

پمپ های دنده ای خارجی می توانند با سرعت بالا ، فشار کار را زیاد کنند و از مواد مختلف زیادی استفاده کنند ، در حالی که در مقایسه با سایر طراحی های پمپ ، بی صدا کار می کنند. آنها برای پمپاژ آب سوخت ، الکل ، حلال ها ، روغن ها ، روغن های روان کننده ، مواد افزودنی شیمیایی و اسیدها مفید هستند. مهندسان همچنین از آنها برای کاربردهای هیدرولیکی صنعتی و سیار استفاده می کنند.

پمپ های پیچ هیدرولیکی

پمپ های اسکرو نوع دیگری از پمپ جابجایی ثابت است. آنها از دو پیچ مارپیچ استفاده می کنند که شافت هایی را ایجاد می کند که در داخل ظرف با یکدیگر قفل می شوند ، با یک شافت که پمپ را هدایت می کند. با عبور مایع از پمپ در یک جهت واحد ، خروجی جابجا می شود. دو طرح اولیه پمپ پیچ دار ، پمپ دو پیچ دو پیچ (یا پمپ دو پیچ) است که از دو پیچ بهم پیوسته همانطور که توضیح داده شد و سه پمپ پیچ (یا پمپ سه پیچ) که از یک پیچ استفاده می کنند برای جابجایی با دو پیچ دیگر استفاده می شود. مایع. در هر دو طرح ، اختلاف فشار توسط حرکت پیچ باعث حرکت آب می شود. در پمپ های تک پیچ ، پیچ ها با یکدیگر تماس می گیرند ، که اغلب پمپ را فقط به استفاده از مایعات تمیز محدود می کند. این پمپ ها صدای زیادی تولید نمی کنند زیرا تماس بین چرخ دنده ها به طور مداوم است و در انتقال سوخت ، جابجایی آسانسور بین کف و سایر کاربردهای صنعت بسیار مطمئن هستند. با مایعات ویسکوزیته بالاتر ، پمپ های اسکرو می توانند کارایی کمتری داشته باشند. مهندسان برای انتقال آب در سیستم های فاضلاب ، آب طوفان ، زهکشی و فاضلاب صنعتی از پمپ های تک پیچ که به آن پمپ های پیچ Archimedean نیز می گویند استفاده می کنند.

پمپ منحنی محور هیدرولیکی

پمپ های هیدرولیکی محور خم شده می توانند از نوع  ثابت یا از نوع تغییر متحرک باشند. بدنه پمپ شامل یک محفظه سیلندر چرخان با پیستون هایی است که خارج از آن عمل می کنند. این پیستون ها به صفحه ای که در انتهای شافت قرار دارد نیرو می افزایند به گونه ای که هنگام چرخش شافت ، پیستون ها نیز حرکت می کنند. این نیرو حرکت سیال را از طریق پمپ کنترل می کند. با تغییر در زاویه جابجایی پمپ می توانید ضربه پیستون را تغییر دهید و این نوع پمپ ها را برای استفاده به خصوص در ماشین آلات متحرک بسیار قابل اعتماد و کارآمد کنید.

پمپ های پیستونی محوری هیدرولیکی

انواع تجهیزات هیدرولیکی در پمپ های پیستونی محوری ، شافت و پیستون ها به شکل شعاعی در اطراف ناحیه دایره قرار گرفته اند. این باعث می شود طراحی بسته بندی یک حلقه خارج از مرکز ، حلقه ای که از بسیاری از منابع به یک کانال منتقل می شود ، چیدمان پیستون ها را احاطه می کند به گونه ای که ، هنگام چرخش شافت ، فاصله حلقه خارج از مرکز و مرکز شافت تغییر می کند به طوری که پیستون ها از طریق چرخه ایجاد و پراکنده حرکت می کنند . این مایعات را از طریق پمپ عبور می دهد. ، تا کارآمد و مقرون به صرفه باشد. با اعمال فشارهای مختلف ، عملکردهای جریان و کنترل برای برق ، پمپ می تواند برای اهداف مختلف در صنعت مناسب باشد. برای تغییر میزان جابجایی که رخ می دهد می توانید از پیچ های تنظیم یا پیستون استفاده کنید. این باعث می شود که این نوع پمپ ها قدرتمند و قابل اعتماد برای استفاده در فشار بالا باشند. آنها مقدار کمی صدا تولید می کنند ، اما ممکن است در فشارهای بالا عملکرد خوبی نداشته باشند.

پمپ های پیستونی شعاعی هیدرولیکی

انواع تجهیزات هیدرولیکی هنگام کار با پمپ های پیستونی شعاعی ، شافت چرخشی را دقیقاً به همان روشی که پمپ پیستونی محوری کار می کند ، کنترل می کنید. اما ، برای پمپ های پیستونی شعاعی ، شافت به گونه ای می چرخد که پیستون ها به طور شعاعی در اطراف شافت در جهات مختلف امتداد می یابند ، گویی که روی محیط دایره ای قرار گرفته اند. فاصله حلقه خارج از مرکز و مرکز شافت نیز باعث اختلاف فشار می شود که باعث می شود مایع جریان یابد. این نوع پمپ ها دارای راندمان بالایی هستند ، می توانند در فشارهای بالا کار کنند ، سطح صدای کمی دارند و به طور کلی می توانند بسیار قابل اعتماد باشند. ابعاد آنها بیشتر از پمپ های پیستونی محوری است ، اما اندازه را می توان برای اهداف مناسب تغییر داد. آنها گزینه های ایده آل برای ابزارهای ماشین آلات ، واحدهای فشار بالا و ابزارهای خودرویی هستند.

پمپ های روتاری هیدرولیکی

انواع تجهیزات هیدرولیکی در این نوع پمپ ها از یک پمپ جابجایی چرخشی استفاده می شود که دارای یک ظرف ، یک روتور خارج از مرکز و پره هایی است که به صورت شعاعی تحت نیروها و یک خروجی برای دفع مایع حرکت می کنند. دریچه ورودی باز می ماند در حالی که مایع وارد محفظه کار می شود که استاتور ، روتور و پره ها آن را محدود می کنند. خارج از مرکز بودن روتور و پره ها باعث ایجاد بخشهایی از محفظه کار می شود که اجازه می دهد مقادیر مختلفی از حجم وارد شود. هنگامی که روتور می چرخد ، گاز به داخل محفظه مکش در حال بزرگ شدن می رود تا جایی که پره دوم آن را از بین می برد. پمپ سپس گاز داخل را فشرده می کند ، و هنگامی که دریچه خروجی در برابر فشار جو باز می شود ، متوقف می شود. با باز شدن دریچه خروجی ، روغن برای چرب سازی پره ها بر روی استاتور وارد محفظه مکش می شود. پمپ های پره ای صدای کمی تولید می کنند و می توانند قابل اطمینان باشند. اگرچه آنها با فشارهای زیاد خوب کار نمی کنند. آنها در برنامه های ابزارآلات ماشین و همچنین در وسایل نقلیه برای فرمان برقی و به عنوان کربناتور برای دستگاه های توزیع کننده گاز رایج هستند.

انواع تجهیزات هیدرولیکی در هواپیما

انواع مختلفی از سیستم های هیدرولیکی در هواپیماها وجود دارد که عملکردهای مختلفی را انجام می دهند. آنها برای اعمال فشار هنگام فعال كردن ترمزها روی چرخها استفاده می شوند و حتی می توانند سیستم های قدرت را برای فرمان چرخ بینی ، جمع كردن دنده های فرود ، معكوس كننده رانش و برف پاك كننده های جلوپنجره تنظیم كنند. این سیستم ها بعضی اوقات منابع فشار چندگانه را برای بسیاری از پمپ ها با هم در نظر می گیرند. مهندسان این سیستم های هیدرولیک را به گونه ای طراحی می کنند که با تعیین حداکثر دمایی که می توانند در آن کار کنند از گرم شدن بیش از حد خود جلوگیری می کنند. آنها به گونه ای طراحی شده اند که در اثر از دست دادن مایعات یا خرابی پمپ های مختلف ، فشار لازم از دست نمی رود. آنها همچنین آلودگی مایع هیدرولیک را از منابع شیمیایی خارجی در نظر می گیرند. برای هواپیما ، سیستم های هیدرولیک از یک مولد فشار (یا پمپ هیدرولیک) ، یک موتور هیدرولیکی که قطعه را تأمین می کند و یک سیستم لوله کشی سیستم که مایع را به سراسر هواپیما هدایت می کند تشکیل شده است. این پمپ ها می توانند طیف وسیعی از منابع نیرو شامل پمپ های دستی ، موتورها ، جریان های الکتریکی ، هوای فشرده و سایر سیستم های هیدرولیک را داشته باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


6 + = نُه