مقالات

کاربردهای پمپ های کارتریجی

کاربردهای پمپ های کارتریجی

یکی از پرکاربرد ترین پمپ‌ها، پمپ پره‌ای یا همان پمپ کارتریجی است اما پیش از پرداختن به آن لازم است دسته بندی کلی‌ای از انواع پمپ‌ها گفته شود، ما در این مقاله به کاربردهای پمپ های کارتریجی می پردازیم.

پمپ هیدرولیک وسیله‌ای است که در یک سامانه هیدرولیک دبی ایجاد می‌کند. پمپ‌ها یکی از دو بخش اصلی محرک اولیه سامانه‌های هیدرولیک هستند (بخش دیگرالکتروموتور یا موتور احتراقی است که توان ورودی پمپ را تأمین می‌کند). توان ورودی پمپ از یک موتور تأمین می‌شود و توان هیدرولیکی را به عنوان خروجی تحویل می‌دهد.

این وسیله از دسته پمپ های هیدرولیکی به شمار می رود که ساختاری بسیار ساده و غیر پیچیده دارند. از آنجایی که در طراحی پمپ هیدرولیک کارتریجی تیغه به کار رفته و نقش مهمی در عملکرد آن دارد، لذا مردم آن را با نام هایی چون پمپ تیغه ای یا پمپ پره ای هم می شناسند. پمپ کارتریجی دارای فشاری متوسط است و به این عنوان در صنایع هیدرولیک شناخته می شود.

کاربردهای پمپ های کارتریجی یا پمپ پره ای

پمپ پره ای (vane pumps) که به آنها  پمپ کارتریجی هم گفته می شود (cartridge pumps)  یکی از انواع پمپ های دورانی و زیر مجموعه ای از پمپ های با جابه جایی مثبت است.  به طور کلی این پمپ ها از پره هایی، نصب شده روی روتوری در حال دوران،  ساخته شده اند که در داخل استاتور ( محفظه ثابت ) قرار دارند.

از آنجا که به علت ساختار داخلی پمپ،  دایره های روتور و استاتور هم مرکز نیستند لذا در انتهای تیغه ها فنر هایی تعبیه شده است تا در یک چرخش کامل روتور،  پره ها همواره در تماس با استاتور باقی بمانند.  همچنین لازم به ذکر است که در مرکز روتور شافتی متصل است که با کمک از الکتروموتور عامل چرخش پمپ می شود.

کارکرد پمپ های کارتریجی

مکانیزم کارکرد پمپ پره ای بدین صورت است که پس از مجرای عبوری با افزایش فضای بین روتور و محفظه سیال و در نتیجه آن کاهش فشار، سیال به سمت داخل مکش می شود و در نیمه دوم حرکت با کاهش فضا و افزایش فشار، سیال جهت رسیدن به تعادل هیدرولیک به سمت بیرون مکیده می شود.

انواع پمپ های کارتریجی

پمپ کارتریجی را می توان از دیدگاه های مختلفی دسته بندی کرد.  با در نظر گرفتن دبی؛ این پمپ ها به دو نوع دبی ثابت و یا دبی متغییر دسته بندی می شوند.

و از دید ساختمان داخلی میتوان آنها را در دو نوع متقارن (متعادل) و نا متقارن ( نا متعادل ) تقسیم بندی کرد.

همانطور که گفته شد،  تفاوت پمپ های پره ای متعادل و نا متعادل در شکل داخل آنها است.  در موتور های متعادل، روتور درون محفظه ای بیضی شکل چرخش می کند؛ در این حال مجراهای ورودی و خروجی متقابل هستند و این امر سبب تعادل بهتر پمپ می شود در صورتی که در پمپ پره ای نا متقارن این تعادل ایجاد نمی گردد و لذا مدل نامتقارن بیشتر از مدل متقارن دچار استهلاک می شود.

انواع پمپ های کارتریجیپمپ هیدرولیک کارتریجی چه ویژگی هایی دارند؟

  • دارای یک روتور شکاف دار هستند که پره های پمپ در آنها جای گرفته است.
  • پره ها قادر به لغزش به طرف داخل و یا خارج هستند.
  • این مجموعه به صورت نیروی گریز از مرکز کار می کند.
  • صدای تولیدی بسیار کمتر از پمپ های دنده ای
  • قابلیت تعویض کارتریج پمپ
  • قیمت مناسب
  • طراحی کامپکت و جمع و جور بدنه پمپ

شما می توایند برای خرید پمپ هیدرولیک کارتریجی به فروشگاه کنترل باد، در بخش هیدرولیک مراجعه کنید.

کاربرد پمپ کارتریجی

در مورد این که چه نوع پمپی را برای کار خود انتخاب کنید تا به نتیجه ی مطلوبی برسید به عواملی مانند نوع سیال مورد انتقال، فاصله مورد نظر برای انتقال سیال، حجم مورد نظری که در مدت زمان مشخص می خواهید انتقال دهید و … می توان اشاره کرد.

امروزه با تنوعی که در این حوزه به وجود امده است خریداران این محصول را دچار سردرگمی کرده است. بنابراین برای این که بتوانید خریدی مطمئن انجام دهید باید ویژگی های هر کدام از این پمپ ها را بدانید و بر اساس این ویژگی ها اقدام به خرید کنید.

اگر بخواهیم در رابطه با کاربرد پمپ پره ای مطالبی را بیان کنیم باید بگوییم این پمپ ها هم مانند تمام پمپ های دیگر برای انتقال سیالات مختلف مورد استفاده قرار می گیرند.

در حالت کلی در رابطه با کاربرد پمپ کارتریجی باید گفت این پمپ ها جایگزین بسیار مناسبی برای پمپ دنده ای هستند که به وسیله ی آن می توان روغن و همه ی سیالات چسبناک دیگر را انتقال داد.

پمپ کارتریجی برای انتقال مایعات نازک مانند آب هم می تواند گزینه ی مناسبی باشد. از طرفی از پمپ پره ای برای انتقال مایعاتی که دارای ویسکوزیته بالا باشند می تواند استفاده کرد. از این پمپ ها در ترمینال ها و تخلیه انواع کامیون ها در مکان هایی که سیالات در آن قسمت دست به دست می شوند استفاده می کنند.

از دیگر کاربرد های پمپ پره ای میتوان به موارد زیر نیز اشاره کرد:

  • در صنعت موشک سازی و استفاده در انتقال مواد فرار و سوخت پیشران موشک
  • انتقال سوخت هواپیماها و یخ زدایی سطوح حساس هواپیما
  • روغن کاری و خنک کردن قسمت های درونی اتومبیل
  • انتقال گاز آمونیاک و گاز مایع

ناگفته نماند در صورت بروز نقص تعمیر پمپ پره ای بدون جداسازی لوله های متصل به آن میسر است. که این مورد یکی از ویژگی های مهم پمپ کارتریجی به حساب می آید.

ویژگی های پمپ کارتریجی هیدرولیک

ویژگی های پمپ کاریجی که می تواند از دلایل محبوبیت این پمپ ها باشد، عبارتند از:

  1. قیمت مناسب
  2. طوری طراحی شده اند که حداقل فضای ممکن را اشغال می کنند.
  3. بازدهی بالا
  4. قابلیت تعویض کارتریج در زمان نیاز تعویض آن
  5. طول عمر بالا
  6. صدای تولیدی این پمپ ها به نسبت کم است. (نسبت به پمپ های دنده ای صدای کمتری دارند.)

اجزای اصلی تشکیل دهنده پمپ های پره ای

پمپ های پره ای از چهار بخش اصلی تشکیل شده اند که عبارت است از:

  1. پوسته پمپ
  2. کارتریج یا تیغه،
  3. شفت
  4. قطعات جانبی

نحوه انتخاب پمپ کارتریجی هیدرولیک (پمپ پره ای هیدرولیک)

برای انتخاب صحیح پمپ کارتریجی هیدرولیک توجه به موارد زیر الزامی است:

  • حداکثر فشار کاری
  • حداکثر دبی خروجی
  • نوع سیال

در چه شرایطی استفاده از پمپ کارتریجی پره ای توصیه نمی شود؟

هنگام خرید پمپ کارترجی باید به این نکته دقت داشته باشید که نوع سیال مورد استفاده در این پمپ بسیار حائز اهمیت می باشد. در این هیدروپمپ نباید سیالاتی که عموما دارای خصلت سایش هستند مورد استفاده قرار گیرند. چرا که این امر کاهش عمر استفاده از دستگاه را در پی خواهد داشت. حال که به این نکته ی مهم پی بردیم که پمپ کارتریجی چیست میدانیم این پمپ در سیالاتی که چسبندگی بالایی دارند (ویسکوزیته بالا ) توصیه نمی شود.این پمپ همچنین در مواردی از قبیل فشار بالای مدار به کار گرفته نمی شود.در سرعت پایین تر از ۶۰۰ نمیتوان از پمپ پره ای استفاده کرد و استفاده از آن در این موارد به هیچ عنوان توصیه نمی گردد.

بنابراین موارد منع استفاده را بصورت خلاصه و دسته بندی شده در ذیل مشاهده می نمایید :

  • زمانی که فشار کاری مدار بالا باشد
  • ویسکوزیته سیال بالا باشد
  • سیال خاصیت سایندگی داشته باشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


× نُه = 63