مقالات

انواع تجهیزات پنوماتیک

انواع تجهیزات پنوماتیک

انواع تجهیزات پنوماتیک به تجهیزات و ابزارهای مختلفی که هوای فشرده را تولید و استفاده می کنند، گفته می شود. به عنوان مثال می توان به مته های سنگ، دستگاه سنگ شکن، پرچین، پرس فورج، گرد پاش رنگ، دستگاه انفجار ساینده و دستگاه های بخار ساز اشاره کرد.

چرا از دستگاه های پنوماتیک استفاده کنیم؟

نیروی هوای فشرده انعطاف پذیر، اقتصادی و ایمن است. یک دستگاه بادی هیچ خطر جرقه ای را در جو انفجاری ایجاد نمی کند و می تواند در شرایط مرطوب و بدون خطر شوک الکتریکی، مورد استفاده قرار گیرد. یک کمپرسور نسبتاً کوچک برای پر کردن مخزن ذخیره سازی برای استفاده متناوب کافی است و نیازی به خط برگشتی نیست.

سایر مشخصات انواع تجهیزات پنوماتیک یا سیستم هوای فشرده در تأمین نیازهای ویژه خدمات مهم است. اتصال یک دستگاه (مانند شیر یا سیلندر و پیستون) به وسیله لوله یا شلنگ انعطاف پذیر به دستگاه دیگر نسبتاً آسان است. بسیاری از اقدامات را می توان با یک دستکاری ساده شیرها کنترل کرد. حرکت پیستون محرک در یک سیلندر را می توان به سرعت و با گام های کوچک بدون هیچ گونه شوک تغییر داد.

یک سیستم هوا می تواند انعطاف پذیری زیادی در کنترل سرعت و حرکت ایجاد کند. دریچه های تسکین به راحتی برای محافظت از سیستم و جلوگیری از آسیب دیدن چیده می شوند. کنترل عملیات ساده، کارآمد و متمرکز است. به طور کلی سیستم های هوا دارای قطعات متحرک نسبتاً کمی هستند که به قابلیت اطمینان بالا و هزینه های نگهداری کم کمک می کند.

تجهیزات پنوماتیک

انواع عمده دستگاه های پنوماتیک

کمپرسورهای هوا و ابزارهای پنوماتیک، کلاس های اصلی انواع تجهیزات پنوماتیک را تشکیل می دهند. انواع دستگاه هایی که از هوای فشرده استفاده می کنند شامل تجهیزات اسپری رنگ، لوله های پنوماتیک برای انتقال مواد و سیستم ترمز قطار هستند.

کمپرسور هوا یک ماشین محرک برای فشرده سازی هوا از برخی فشارهای ورودی اولیه (به طور معمول جوی) به فشار بالاتر است. کمپرسورها و همچنین سایر دستگاه های سیال را بسته به عملکرد هوا یا مایع می توان به دو نوع اصلی طبقه بندی کرد:

  1. نوع جابجایی مثبت
  2. نوع سرعتی یا دینامیکی (پویا)

مشخصه نوع جابجایی مثبت یا فشار استاتیک، یک تغییر حجمی یا یک عمل جابجایی است. حجم های پی در پی هوا در یک فضای بسته محدود می شوند و با کاهش حجم فضا، فشار افزایش می یابد. در پمپ تایر دستی ساده، با حرکت پیستون در یک سیلندر، فشار ایجاد می شود. نوع جابجایی مثبت ممکن است به کمپرسورهای رفت و برگشتی (حرکت مستقیم و عقب) و چرخشی (حرکت در یک مسیر دایره ای) تقسیم شود. در یک ماشین با جابجایی مثبت، با نادیده گرفتن نشت، میزان حجم جریان (فوت مکعب در ثانیه) از طریق کمپرسور اساساً در طیف وسیعی از فشارهای تخلیه ثابت است.

نوع دینامیکی کمپرسور ممکن است به نوع گریز از مرکز (با جریان از طریق یک دونده چرخان یا روتور در جهت شعاعی)، نوع جریان محوری (با جریان از طریق یک دونده در جهت موازی با محور چرخش) و نوع جت مایع تقسیم شود.

انواع ابزار پنوماتیک براساس نوع محرک

انواع تجهیزات پنوماتیک را می توان بر اساس نوع محرک به دو دسته گسترده زیر تقسیم کرد که هر دو نوع به موتورهای هوایی معروف هستند:

  1. روتور (کمپرسور چرخان): نوع کمپرسور چرخان، معکوس و به عنوان یک نوع موتور عمل می کند. هوای فشرده شده وارد محفظه می شود، روی پره ها فشار می آورد و یک شافت یا دوک مرکزی را می چرخاند. یک مته، چرخ سنگ زنی یا هر وسیله دیگری بر روی دوک بسته می شود.
  2. پیستون رفت و برگشت: کمپرسور پیستونی رفت و برگشتی، معکوس و همچنین به عنوان موتور عمل می کند. هوای فشرده شده وارد سیلندر می شود، منبسط شده و پیستون را مجبور به حرکت می کند. ضربه برگشتی ممکن است توسط هوای فشرده شده در طرف دیگر پیستون یا با عملکرد فنر تحریک شود. ابزاری مانند چکش پرچ ممکن است به پیستون رفت و برگشت متصل شود. ابزارهای پنوماتیک معمولاً با هوای فشرده با فشار حدود 90 psig (پوند در هر اینچ مربع) تأمین می شوند.

با استفاده از هوای فشرده به عنوان منبع تغذیه، ابزارهایی طراحی شده اند که نسبتاً سبک، جمع و جور، قابل حمل بوده، کار با آن آسان است و از خطرات شوک الکتریکی و جرقه عاری هستند. در عملیات زیر آب، هوای فشرده از ورود آب به موتور هوا جلوگیری می کند.

انواع تجهیزات پنوماتیک براساس نوع ابزار

انواع تجهیزات پنوماتیک با توجه به نوع ابزار به دو گروه تقسیم کرد:

  1. ابزارهای قابل حمل
  2. مته های سنگی

ابزارهای پنوماتیک قابل حمل شامل ساینده ها (به عنوان مثال آسیاب، بافر تایر و سمباده)، مته ها، ریمرها، ضربه گیرها، تنظیم کننده های گل میخ، پیچ گوشتی ها، nutsetters ، چکش خردکن، بالابر هوا، قیچی ها، آچارها و ابزارهای ضربه ای می باشد. همچنین ابزارهای مخصوص قابل حمل از قبیل ویبراتورهای بتونی، ابزار ضد غرق شدن، سنبله زن، مخلوط کن رنگ، موتور میل لنگ هوا، بادگیر زیرسازی خط راه آهن، چرخ آسیاب سوپاپ، دستگاه پرکن متقابل و چرخ آسیاب وجود دارد.

از مته های سنگی برای استخراج و حفر سنگ استفاده می شود. نمونه ای از چنین ابزارهای پنوماتیک شامل چکش مته یا چکش کوبه ای که از پیستون و مته و از فولاد پر کربن تشکیل شده است. این مته به راحتی در چاک انتهای سیلندر نگه داشته می شود و با ضربات سریع پیستون که آزادانه حرکت می کند، ضربه می خورد.

نوع دیگری از مته سنگ به نام مته دریفتر drifter برای سوراخ های افقی در عملیات استخراج و محرک تونل استفاده می شود. از این نوع ماشین آلات در مناطقی که منابع آب سطحی برای تأمین مایعات حفاری مورد نیاز برای ماشین های حفاری استاندارد دوار و ابزار کابلی کافی نیستند، به بهترین شکل مورد استفاده قرار می گیرد.

از ماشین های سنگین حدود 36 پوند (80 کیلوگرم) برای شکستن روسازی بتن، پایه ها و تخته سنگ ها استفاده می شود. در هنگام شکستن کف های سبک بتونی و زمین یخ زده از شکن متوسط استفاده می شود که وزنی حدود 50 تا 70 پوند (23 تا 32 کیلوگرم) دارد. از وسایل سبک با وزن کمتر از 50 پوند برای شکستن کف، روسازی و دیوارهای سنگ تراشی استفاده می شود.

سایر انواع تجهیزات پنوماتیک

هوای فشرده وسیله خوبی برای انتقال اسپری رنگ است. در یک تفنگ اسپری، رنگ (به عنوان مثال لاک، مینا یا پوشش پلاستیکی) اتمیزه شده و با هوای فشرده مخلوط می شود. نقاشی با اسپری معمولاً به معنای پوشاندن سطوح نسبتاً بزرگ مانند ساختمان است. در مقابل اصطلاح airbrush به معنای دستگاهی برای تولید یک اسپری ریز (قطر کوچک از رنگ، پوشش محافظ یا رنگ مایع) است. airbrush می تواند یک اتمیزه کننده مدادی شکل باشد که برای فعالیت های بسیار دقیق تر مانند سایه زدن نقاشی ها استفاده می شود.

از پنوماتیک نوار نقاله در کاربردهای مختلف برای دست زدن به مواد استفاده می شود. انواع مواد ممکن است توسط سیستم های پنوماتیک از خاکستر و سیمان گرفته تا غذاهای منجمد، مواد معدنی، مغزها و دانه ها منتقل شود. جابجایی پنوماتیک ایمن، سریع، تمیز، خودکار و انعطاف پذیر است.

برخی از وسایل نقلیه اخیراً ساخته شده توسط بالشتک هوا پشتیبانی می شوند. موفق ترین این وسایل نقلیه بالشتک هوا (ACV) هاورکرافت ساخت انگلیس است. از آن به عنوان کشتی مسافربری و ماشین استفاده می شود. در برنامه ریزی بسیاری از سیستم های حمل و نقل شهری، خودروهای بالشتک هوا با سرعت حداکثر 300 مایل (480 کیلومتر) در ساعت تولید شده اند. اشکال تخصصی دیگر از وسایل نقلیه بالشتک هوا برای استفاده در زمین های ناهموار  مانند آنچه در مناطق قطب شمال است) و برای سایر کاربردهای غیرمعمول طراحی شده اند.

علاوه بر این، ترمزهای قطارها و بیشتر اتوبوس ها و کامیون های بزرگ نیز با فشار هوا و انواع تجهیزات پنوماتیک کار می کنند.

تجهیزات هیدرولیک و پنوماتیک

در نهایت:

در این مقاله از شرکت کنترل باد سعی کردیم تا شما را به طور تخصصی با انواع تجهیزات پنوماتیک آشنا کنیم. شرکت کنترل باد با هدف تأمین تجهیزات صنایع مکانیکی اقدام به فروش آنلاین محصولات هیدرولیک و پنوماتیک مطابق با تکنولوژی های روز دنیا نموده است که شما می توانید با تهیه محصولات از ما، خریدی امن و راحت را تجربه کنید.

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


نُه × 8 =