مقالات

لوازم و اتصالات پنوماتیک – یک راهنمای کامل

اتصالات پنوماتیک

لوازم و اتصالات پنوماتیک پیوند اساسی بین لوله ها، شیلنگ ها و سایر اجزای موجود در یک سیستم پنوماتیک را فراهم می کنند. اتصالات و لوازم پنوماتیک امروزه در طیف گسترده ای ارائه می شوند که می توانند در صنایع مختلف بسته به نوع نیاز، مورد استفاده قرار گیرند.

لوازم و اتصالات پنوماتیک چیست؟

سیستم های پنوماتیک شامل هر نوع فرایند یا ماشین آلات مکانیزه یا خودکار هستند که در آن، حرکت توسط گاز تحت فشار یا هوای فشرده انجام می شود. ‘پنوماتیک’ به طور خاص انتقال نیرو از طریق حرکت کنترل شده گازهای تحت فشار (از جمله هوا) را نشان می دهد. در هر سیستم پنوماتیک، گازهای تحت فشار که مکانیزم های مورد نیاز را هدایت می کنند، معمولاً از طریق یک شبکه ضد آب از لوله های سفت و سخت، شلنگ های مقاوم یا لوله های انعطاف پذیر، به مکان مورد نیاز منتقل می شوند.

اکثریت قریب به اتفاق این مجاری به طیف گسترده ای از لوازم و اتصالات پنوماتیک شامل کوپلینگ ها، سوپاپ ها و آداپتورها متصل می شوند. همچنین این اتصالات به دستگاه های مختلفی که نیرو می گیرند نیز اتصال می یابند. به عنوان یک توصیف کلی، لوازم پنوماتیک می تواند هر نوع اتصال دهنده ای باشد که برای اتصال اجزا یا دستگاه ها در یک سیستم هوای خشک و تحت فشار طراحی شده است.

سیستم های پنوماتیک و اتصالات آن ها امروزه به طور گسترده ای در انواع صنایع و کاربردها از ساخت و ساز، مونتاژ و راه اندازی خطوط تولید گرفته تا انواع زیادی از ماشین آلات صنعتی، ابزار های دستی و … استفاده می شود. در بسیاری از محیط های محل کار، قدرتی که سیستم پنوماتیک ارائه می دهد اغلب می تواند همه کاره، قابل اعتماد، مقرون به صرفه و ایمن تر از معادل آن یعنی نیرویی که توسط موتورهای الکتریکی مختلف و محرک ها تأمین می شود، باشد.

انواع لوازم و اتصالات پنوماتیک چیست؟

 

لیست اتصالات پنوماتیک شامل طیف گسترده ای از انواع لوازم و همچنین انواع اتصالات را در بر می گیرد. برخی از نمونه های معمول آن ها عبارتند از:

1.     اتصالات زانویی

این اتصالات با اتصال زاویه دار یا زاویه راست ( معمولاً 90 درجه) مشخص می شوند. اتصالات پنوماتیک زانویی برای اتصال شلنگ های منفرد یا چند منظوره استفاده می شود و می تواند به کاربر اجازه دهد به راحتی اتصالات موجود در سیستم را برای مجموعه ای از لوله ها تغییر دهد.

ویژگی های کلیدی اتصالات زانویی شامل موارد زیر است:

  • جمع و جور و همه کاره
  • ایده آل برای کار با لوله های نایلونی

2.اتصالات مستقیم پنوماتیک

این نوع از لوازم پنوماتیک با داشتن یک طرف رزوه ای و طرف دیگری که برای اتصال لوله مناسب است، مشخص می شود. این اتصالات اجازه می دهد تا مجموعه ای از شیلنگ ها به یکدیگر متصل شوند. این مدل از انواع لوازم و اتصالات پنوماتیک اغلب به عنوان آداپتور استفاده می شوند و در انواع مختلفی از قطرها، اندازه ها، جنس ها و گریدها به فروش می رسند.

 

ویژگی های کلیدی اتصالات مستقیم پنوماتیک عبارتند از:

  • ایمنی بالا
  • قابل استفاده با طیف وسیعی از ابزارها

3.اتصالات پنوماتیک T شکل

اتصالات t شکل یکی دیگر از لیست اتصالات پنوماتیک هستند که دارای مکانیزم فشار بوده و امکان اتصال ایمن به درگاه های رزوه ای را فراهم می کنند. این اتصالات پنوماتیک سه راهی T یک سر رزروه از نصب آسان و سریع حتی بدون ابزار نیز پشتیبانی می کنند. اتصالات شاخه ای و اتصالات انتهایی نر و مادگی نیز در این نوع از انواع اتصالات پنوماتیک دسته بندی می شوند. این اتصالات معمولاً در کاربردهای خلا یا فشار استفاده می شوند.

ویژگی های کلیدی اتصالات پنوماتیک تی شکل عبارت است از:

  • طراحی سوراخ کامل
  • میزان نشت کم

4.اتصالات Y وای پنوماتیک

این نوع اتصالات به طور ایده آل برای طیف گسترده ای از مشاغل و صنایع مانند خطوط هوایی صنعتی، ابزارهای هوا، گاراژها، رباتیک، خودرو، پارچه، بسته بندی، برنامه های کاربردی و موارد دیگر مناسب هستند.

ویژگی های کلیدی لوازم و اتصالات پنوماتیک Y شکل شامل موارد زیر می باشد:

  • اتصال سریع و محکم
  • مخزن مقاوم در برابر جریان کامل و خلا
  • اتصالات آسان حتی تنها با یک دست

5.اتصالات عملکردی پنوماتیک

بسته به نوع خاص عملکرد مورد نیاز، این اتصالات می توانند در بسیاری از نقش های متنوع استفاده شوند. این مدل از انواع لوازم پنوماتیک در انواع مختلف بدنه مانند آلیاژ آلومینیوم، برنج، مس، PBT و آلیاژ فولاد در دسترس هستند.

ویژگی های کلیدی اتصالات عملکردی پنوماتیک نیز عبارتند از:

  • ارائه عملکردهای متنوع مانند مسدود کردن، اگزوز، تنظیم جریان، تأمین و خاموش کردن
  • تنوع بالا

سایر انواع اتصالات پنوماتیک

هنگام خرید لوازم و اتصالات پنوماتیک و آداپتورهای این سیستم، گزینه های متعددی به شما ارائه می شود که طیف گسترده ای از روش ها و سبک های مختلف مونتاژ را پوشش می دهد. برخی دیگر از رایج ترین لوازم پنوماتیک عبارتند از:

1. اتصالات پنوماتیک Push-In یا فشاری

سایر انواع اتصالات پنوماتیکاین نوع از لوازم و اتصالات پنوماتیک با در نظر گرفتن سرعت و سهولت مونتاژ یا جداسازی قطعات طراحی شده است. اما این اتصالات همچنین اتصال ایمن و قابل اعتمادی را نیز ارائه می دهند. این ابزارها معمولاً اتصال و قطع ارتباط را حتی بدون ابزار بین لوله ها امکان پذیر می کنند. این مدل از لوازم پنوماتیک برای اتصالاتی که اغلب نیاز به مونتاژ مجدد دارند، ایده آل هستند.

اتصالات فشاری می توانند از پلاستیک یا فلزات مختلف ساخته شوند. انواع پلاستیکی اتصالات فشاری معمولاً برای سیستم های فشار کم استفاده می شوند در حالی که اتصالات فلزی ممکن است در سیستم های با درجه حرارت بالاتر یا محیط مورد استفاده قرار گیرند.

2.     اتصالات پنوماتیک لوله به لوله

اتصالات پنوماتیک لوله ای در انواع مختلفی از قطرها، اندازه ها و جنس ها موجود هستند. این نوع از لوازم و اتصالات پنوماتیک برای اتصال دو لوله به یکدیگر استفاده می شوند. این اتصالات به صورت مستقیم یا زاویه دار وجود دارند که می توان برای کار با طیف وسیعی از مواد مانند نایلون، پلی اورتان یا مجرای پلی آمید از آن ها استفاده نمود.

3.اتصالات پنوماتیک رشته ای به لوله

این نوع اتصالات شامل نر و مادگی است. این نوع از لوازم و اتصالات پنوماتیک ممکن است برای برخی از محیط های کاری که درزگیرها و پوشش ها، در معرض خوردگی یا آلودگی هستند، مناسب باشد.

4.اتصالات خاردار

این لوازم پنوماتیک نیز نوعی اتصالات فشاری هستند که در آن شیلنگ یا لوله از بالای خار اتصال، فشار داده می شود و سپس یک مهره خمیده در اطراف لوله و میله محکم می شود تا امنیت کامل اتصال برای استفاده در زیر فشار هوا فراهم شود.

لوازم و اتصالات پنوماتیک به چه چیزهایی متصل می شوند؟

لوازم پنوماتیک را می توان به طیف نسبتاً گسترده ای از انواع مجراها و دستگاه ها از جمله شلنگ و لوله در نقاط مختلف اطراف سیستم های مجهز به هوا متصل کرد. بهترین اتصالات پنوماتیک برای کاربرد و محیط کار مورد نظر شما تا حد زیادی به فشارهای عملیاتی شما وابسته هستند که سیستم قرار است در آن کار کند.

با این حال، هنگام انتخاب نوع اتصالات پنوماتیک خاص، مهم است که دقیقاً مراقب نوع مجاری باشید که هوای فشرده را از دو طرف اتصالات مورد نظر فشار می دهد. مواد و جنس های مختلف لوازم و اتصالات پنوماتیک خواص مختلفی دارند که انتخاب بهترین آن ها، وابسته به نوع کاربرد و استفاده شما هستند.

1.شلنگ

به طور معمول یک شلنگ به نوعی از مجرای انعطاف پذیر اشاره دارد که از چند لایه مواد لاستیکی یا پلاستیکی مقاوم ساخته شده است. شیلنگ غالباً به گونه ای طراحی شده است که به دلیل ساییدگی و پارگی عمومی در فواصل نسبتاً منظم تعویض می شود. به همین دلیل، اتصالات طراحی شده برای استفاده با شیلنگ هوا ممکن است دائمی نباشند یا به راحتی جدا شوند تا بتوان در صورت نیاز به راحتی آن ها را از هم جدا نمود.

2. لوله

یک لوله در سیستم پنوماتیک معمولاً نشان دهنده مجرای ساخته شده از مواد جامد تر است که به طور کلی به عنوان گزینه ای بهتر برای نصب دائمی تر دیده می شود. اتصالات لوله پنوماتیک ممکن است نسبت به انواع دیگر محکم تر در جای خود ثابت شوند و گاهی اوقات به طور خاص برای جدا شدن مکرر طراحی می شوند. لوله برای اتصالات معمولاً با توجه به قطر داخلی آن درجه بندی یا اندازه گیری می شود.

 

برای انتخاب و خرید انواع لوازم و اتصالات پنوماتیک اغلب لوله های این سیستم معمولاً با توجه به قطر خارجی آن ها، اندازه گیری می شوند.

برندهای لوازم و اتصالات پنوماتیک

امروزه برندها یا مارک های پرطرفدار متعددی برای ساخت و توزیع اتصالات پنوماتیک با کیفیت در بازار جهانی شناخته شده اند.

مارک هایی که تجهیزات آن ها، امروزه در بسیاری از صنایع و بخش ها می توانند مورد استفاده گسترده قرار گیرند شامل موارد زیر می باشند:

1. برند فستو (Festo)

Festo طیف گسترده ای از اتصالات، از جمله اتصالات لوله ای منیفولد پنوماتیک، اتصالات عملکردی نشانگر فشار پنوماتیک و … را ارائه می دهد. این برند همچنین همچنین طیف وسیعی از لوازم جانبی اتصالات پنوماتیک را نیز در بازار جهانی ارائه می دهد.

2.برند Legris / parker

Legris انتخاب گسترده ای از لوازم و اتصالات پنوماتیک از جمله اتصالات T شکل را دارا می باشد. برای نگهداری سریع و کارآمد اتصالات جهت کاهش وقفه های تولید، لگریس همچنین مجموعه ای از کیت های نگهداری اتصالات پنوماتیک را نیز تولید و در بازار جهانی عرضه کرده است.

3.برند Norgren

Norgren مجموعه گسترده ای از متداول ترین انواع اتصالات، از جمله اتصالات زانویی و اتصالات مستقیم را شامل می شود. این شرکت تولید تجهیزات صنعتی همچنین مجموعه ای از محصولات تخصصی تر، مانند اتصالات عملکردی عناصر منطق پنوماتیک را نیز ارائه می دهد.

4. برند RS Pro

برند RS Pro نیز مجموعه ای از اتصالات پنوماتیک را ارائه می دهد. اتصالات پنوماتیک T و همچنین اتصالات محدود کننده عملکرد اگزوز نیز از جمله محصولات این برند است.

خرید لوازم و اتصالات پنوماتیک

فروشگاه کنترل باد یک فروشگاه لوازم پنوماتیک تهران است که امروزه به عنوان مرجع تأمین کننده ی قطعات هیدرولیکی و پنوماتیکی در تهران شناخته می شود. این فروشگاه پنوماتیک تهران علاوه بر فروش محصولات هیدرولیکی و پنوماتیکی برای صنایع مختلف، امکان ارائه مشاوره فنی نصب و آموزش قطعات ارائه شده را نیز برای مشتریان خود فراهم آورده است.

بنابراین شما می توانید جهت خرید انواع محصولات پنوماتیکی مورد نیاز خود به فروشگاه ما مراجعه کرده و یا در صورت عدم یافتن اتصالات پنوماتیکی مورد نیاز خود با ما تماس بگیرید.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


3 + = چهار